sobota 1. února 2020

RC recenze: Kirké

Image result for Circe, 2018"KirkeAutor: Madeline Miller
Počet stran: 376
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Slovart




Rok vydání ČR: 2019
Kdysi dávno, na úsvitu věků, existovali pouze Titánové. Pak můj prastrýc Kronos zaslechl věštbu, že jej jednoho dne svrhne jedno z jeho vlastních dětí. Když mu jeho manželka Rheia přivedla na svět prvního potomka, ještě mokré dítě jí vytrhl z náruče a celé je spolkl. Stejně tak spolykal i čtyři další novorozeňata, až u pátého nakonec zoufalá Rheia zavinula do peřinky místo dítěte kámen a teprve ten vydala manželovi. 

Řecká mytologie, krutí bohové, různé příšery a jedna mocná čarodějka, kterou se Kirké rozhodla stát. Podaří se jí ve svém nelehkém životě dosáhnout svého cíle? 

Bohu slunce - Heliovi, nejmocnějšímu z Titánů - se narodila dcera Kirké, která na první pohled vůbec nepřipomíná bohyni. Není nádherná a ani to nevypadá, že by vládla nějakou mocí, spíš naopak připomíná člověka. Během života mezi bohy musí Kirké snášet různá příkoří a posměšky, proto se rozhodne trávit čas se smrtelníky, což ji postupem času dovede ke zjištění, že není tak neschopná, za jakou ji všichni považují...

Image result for kirké book"
zdroj

Kolem knihy Kirké byl vcelku velký poprask a i já se na ni hodně těšila. Ale splnila nakonec kniha moje očekávání?

Image result for kirké"
zdroj
Hlavním motivem této knihy je řecká mytologie, která je čtenářům představována prostřednictvím na první pohled slabou bohyní Kirké, jež je vystavená neustálému posměchu od ostatních.
Pro fanoušky řecké mytologie je tato kniha nutností, protože celkem podrobně představuje i méně známé bohy a různé události. Otázkou však zůstává, kolik popisů jako čtenář snesete, protože za mě by neškodilo, kdyby autorka trochu ubrala a  přidala o něco víc různorodější akce. Po chvíli čtení si totiž začnete všímat, že se děj začíná opakovat a v některých místech je zdlouhavější.
Ale vraťme se ještě na chvilku zpět k té mytologii. Ačkoliv jsem na jejich příbězích prakticky vyrůstala, některé informace, které nám autorka podává, mě celkem překvapily. Například "zrození" Skylly, což mě vedlo k závěru, že si nejsem tak úplně jistá, co všechno si autorka přibarvila a co je skutečně součást legend. Každopádně je to napsané tak, že i kdyby to bylo vymyšlené a vy nejste skuteční znalci, tak to autorce spolknete i s navijákem.
Image result for kirké and pigs"
zdroj
Což mě vede k poznámce o samotném autorčině stylu vyprávění. Veškeré události, co se v knize dějí, jsou vyprávěné stejným tempem. Nedočkáme se tedy žádného stupňujícího se napětí a i když je příběh vcelku čtiví, tak tím poněkud strádá.
Ale abych nebyla převážně kritická, nedá mi to a musím pochválit například vykreslení postav, které je zvládnuté naprosto bravurně. Protože s hlavní postavou budete v jejích těžkých chvílích soucítit a naopak v lepších chvílích se radovat. Navíc žádná z postav není stejná a všechny si žijí svým vlastním životem.
Co musím ještě pochválit, je jistá syrovost, se kterou autorka popisuje dění v příběhu. Jedná se zrovna o scénu s potokem krve? Nevadí, autorka ji vylíčí bez jediného pozastavení. 

Ve výsledku se jedná o povedenou knihu, která by neměla chybět žádnému fanouškovi řecké mytologie. I když se místy děj trochu opakuje nebo vleče, stejně si myslím, že stojí za přečtení.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Slovart
Knihu můžete zakoupit ZDE.
Výsledek obrázku pro booklab logo

HODNOCENÍ

Kniha: 4/5

Obálka: 5/5

10 komentářů:

  1. Obálka je krásna, o knihe som už počula a mám ju na zozname kníh, ktoré si chcem prečítať :-) teší ma, že sa ti príbeh páčil a som rada, že ho odporúčaš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to jsem zvědavá, co na to řekneš, až to přelouskáš :D

      Vymazat
  2. Na tuhle knihu se dost těším, láká mě podle obálky i anotace :) Vypadá to, že k dokonalosit jí něco chybí, ale i tak se na ni při první příležitosti vrhnu :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to přeji, ať se k ní dostaneš brzy a ať se ti líbí :) Děkuji :D

      Vymazat
  3. Od této autorky mám v plánu ještě Achilleovu píseň. Tak snad se k ní brzy dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu také budu číst, jen ještě úplně nevím, kdy se k ní dostanu :D

      Vymazat
  4. Já jsem byla z knihy naprosto nadšená a souhlasím, že by neměla chybět žádnému fanouškovi řecké mytologie. A ta obálka je skutečně nádherná. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně trošku vadilo, že byla místy zdlouhavější, ale jinak jsem s ní byla spokojená :D

      Vymazat
  5. Přiznám se, že jsem nikdy nic s řeckou mytologií nečetla. Recenze mě dost nalákala!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to je škoda, já na řecké mytologii v podstatě vyrůstala a nemůžu si ji vynachválit :) Děkuji, to jsem ráda :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)