neděle 27. ledna 2019

RC recenze: Temnota

Výsledek obrázku pro And I DarkenTemnotaAutor: Kiersten White
Počet stran: 424
Série: Dobyvatelská sága
Díl v sérii: první
Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání ČR: 2018
Vasilissina královská ňadra byla příliš důležitá, než aby se z nich někdo krmil. Kojná počkala, až Vlad odejde, a pak si přiložila dítě ke svým obyčejným prsům. Měla je ještě plná mléka po svém synovi. Jak se děcko s překvapující silou přisálo, chůva v duchu pronesla vlastní modlitbu. Učiň, ať je silná. Učiň, ať je lstivá. 
Zvedla pohled k patnáctileté princezně, půvabné a křehké jako první jarní květy. Povadlé a zlomené na posteli. 
A učiň, ať je ošklivá.  


Dva sourozenci. Dva netradiční hlavní hrdinové, kterým osud nerozdal zrovna dobré karty a jeden drsný příběh, ve kterém nikdo nedostane nic zadarmo. A přesně to je Temnota. 

Lada rozhodně není křehkou květinkou, což dokazuje již od svého dětství. To se jí hodí, když je spolu s bratrem odvedena do cizí země, kde působí jako záruka poslušnosti jejich otce. Oba sourozenci tak vyrůstají na osmanských dvorech. Radu je spokojen, ale Lada ne, ta tajně trénuje a chystá se na den, kdy se bude moci vrátit do své země a uplatnit své právo prvorozené. Je rozhodnutá, že si nenechá nic stát v cestě, ale je tomu opravdu tak? Podaří se jí vrátit do Valašska a splnit si svůj sen?

Výsledek obrázku pro And I Darken
zdroj

Na tuhle knihu jsem byla hodně zvědavá, protože jsem na ní viděla dost rozporuplná hodnocení, a abych pravdu řekla, docela jsem se začala obávat. Ale potvrdily se nakonec moje obavy?

Výsledek obrázku pro Lada dracul
zdroj
Příběh sleduje život dvou sourozenců, jež byste určitě nezařadili mezi typické hlavní hrdiny, na které jsme z ostatních knih zvyklí.
Jako první tu máme princeznu Ladu. Rozhodně se nejedná o křehkou květinku, která by potřebovala neustále zachraňovat. Ba naopak, většinou si vystačí úplně sama. Co jí chybí na kráse, to dohání v krutostech, zákeřnosti a bojovnosti. A ačkoli pravděpodobně půjde o ten typ hlavní hrdinky, jež vám zrovna nepadne do oka a vy jako čtenáři nad ní budete kroutit hlavou, stejně se po chvíli přistihnete, že jí vlastně fandíte.
A pak tu máme jejího mladšího bratra. Radu je Ladin pravý opak. Je ustrašený a ubrečený. V průběhu let se spoléhá pouze na ochranu ostatních nebo na svoji neviditelnost, skrývání se v uličkách či na svoji pěknou tvářičku, které se naučí náležitě využívat.
Co se týče celkového příběhu, myslím si, že zrovna zařazení - pro děti a mládež - není nejvhodnější volba, vzhledem k tomu, že se v knize nachází spoustu násilných scén od probodnutí kůlem skrz konečník, až po pokusy o vraždu a další krveprolití.
Výsledek obrázku pro and i darken fanart
zdroj
Ale ve výsledku musím přiznat, že moje rada zní takto: Nedejte na hodnocení ostatních, ale udělejte si vlastní názor, protože podle mě tahle kniha opravdu stojí za to. Temnota je totiž příběhem, který vstupuje z řady a je alespoň trochu odlišná od ostatních.
Zvlášť pokud jste milovníky intrik, politikaření a nevadí vám trocha krve, pak je právě tento příběh pro vás jako stvořený.
Jediné, co si autorka mohla odpustit, byl milostný trojúhelník, který celkové kvalitě Temnoty trochu ubírá na kvalitě. Ale to považuji pouze za detail. Jinak kniha disponuje parádním příběhem, který popisuje ten typ přátelství, kdy občas musíte zradit nejlepšího přítele proto, abyste mu zachránili život. I když víte, že pokud se to někdy dozví, pravděpodobně vám nikdy neodpustí.
Poslední, co ještě zmíním, je naprosto dokonalý konec, kdy prostě budete chtít do ruky další díl, abyste se dozvěděli, co se bude dít dál.

U téhle knihy je velmi pravděpodobné, že si ji buď zamilujete nebo ji budete odsuzovat. Ale dle mého názoru rozhodně stojí za přečtení. Takže si ji nenechte ujít.

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji knihkupectví Knihcentrum.
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.
 


HODNOCENÍ

Kniha: 4,5/5

Obálka: 5/5

6 komentářů:

  1. O Temnotě poměrně uvažuju, jsem ráda za pozitivní recenzi. Budu o ní uvažovat ještě víc. Pusobi na mě trochu "drsnejc" než většina YA a kvůli tomu mě láká. Škoda trojúhelníku, ale ten bych snad prekousla. :--

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji zkus, rozhodně je drsnější, než většina YA. Já s ní byla fakt spokojená :D I ten trojúhelník je trošku netypický, takže se dá zvládnout :D

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. :)
    Na Temnotu jsem též narážela na různé názory a zatím mohu říci, že mě na knihu zatím nelákali. Možná jednou ji zkusím, ale kdo ví?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Já ji můžu jedině doporučit, ale taky se přiznám, že jsem se ze začátku těch odlišných názorů trošku obávala :D

      Vymazat
  3. Skvělá recenze! Rozhodně mám další důvod, proč dát knize šanci!
    Už z několika stran mi byla tolikrát doporučována, a já pořád, ne to nebude nic pro mě, a ty názory ostatních, no nikdy jsou i krutý, v případě této knihy. :D Ale jak píšeš, každý by si na ni měl udělat svůj názor, a já to tedy zkusím! Jen teda milostný trojúhelník? :( Netěším se, ale doufám, že to s ním nebude tak horký. :D Třeba v Třech temných korunách mě romantická linka docela štvala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D Šanci jí určitě dej :) Ten milostný trojúhelník není úplně typický, takže se dá celkem přežít, jenom by mi asi vyhovovalo víc, kdyby tam nebyl, no :D Tři temné koruny si teprve chci přečíst. Ach jo, že si s těmi milostnými trojúhelníky nedají pokoj :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)