sobota 28. února 2015

Autoři, kteří umí: Agatha Christie

Další autorkou, která si určitě zaslouží být v naší "síni slávy" je Královna detektivky Agatha Christie.










Agatha Christie, britská spisovatelka píšící také pod pseudonymem Mary Westmacott, se narodila 15. září 1890 v Torquay ve Spojeném království.
Základní vzdělání získala Agatha doma, v roce 1906 pak odjíždí na studia do Paříže, kde se rozhoduje o  tom, zda svět získá v budoucnu proslulou spisovatelku nebo zpěvačku a klavíristku – Christie v sobě objevila slušný talent pro zpěv a hru na klavír, psaní ale nakonec zvítězilo.

V roce 1913 Agatha Christie potkává důstojníka Archibalda Christie, za kterého se na Štědrý den roku 1914 vdává. Během první světové války pracuje jako dobrovolná sestra a lékárnice, manžel působí ve vojenských funkcích mimo domov. Po skončení války se manžel dává na podnikání, Agatha zůstává doma s dcerkou Rosalind, která se mladým rodičům narodí v roce 1919.

V roce 1921 vydává svoji první knihu, detektivku nazvanou Záhada na zámku Styles (čtenářům se poprvé představí Hercule Poirot), v následujících letech vydává minimálně jednu knihu ročně.



Po smrti své matky a v důsledku probíhající manželské krize se A. Christie roku 1926 nervově zhroutila a na nějakou dobu dokonce zmizela - byla nezvěstná celých 11 dnů a tento incident se nikdy plně nevyjasnil. S Archibaldem Christie se nakonec roku 1928 rozvedla, nicméně jako již zavedená autorka netrpěla finančními problémy. V roce 1930 poznala svého druhého manžela Maxe Mallowana.

Agatha Christie publikovala celkem přes 80 románů, povídkových sbírek a divadelních her, především šlo o detektivky.

Agatha Mary Clarissa Christie zemřela 12. ledna 1976 ve Wallingfordu, Spojené království.

ZAJÍMAVOST
Dílo Agathy Christie patří svým rozsahem i prodejností mezi největší taháky knižního trhu vůbec – jen v anglickém jazyce se prodalo na 2 miliardy výtisků jejích knih, v ostatních jazycích (je vydávána ve více než stovce jazyků) pak více než miliarda. V počtu prodaných knih ji předstihuje jen William Shakespeare.

OCENĚNÍ
V roce 1956 je Agatha Christie jmenována jmenována Komandérem britského impéria, v roce 1971 ji pak královna Alžběta II. uděluje titul „Dáma britského impéria“.


MŮJ NÁZOR NA AUTORKU
Podle mě je to naprosto vynikající autorka. Četla jsem od ní sice jen pár knih, ale i tak mě naprosto uchvátila! Z knih, co se mi od ní dostaly pod ruku, mám nejraději Deset malých černoušků, což je úplně dokonalé, úžasné a skvělé a já nevím, co ještě :D. Doufám, že se mi podaří přečíst všechny její díla.






Zdroje: www.agatha-christie.cz, www.databazeknih.cz

2 komentáře:

  1. Už dlhšie som od nej nič nečítala, ale je to rozhodne výborná spisovateľka, mám rada jej detektívky, aj útlejšie knihy, ktoré sú pútavé a človek ich rýchlo prečíta :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky to už nějakou chvíli je, co jsem od ní něco četla. Naprosto s tebou souhlasím! Knihy se čtou opravdu skvěle a nemůžu se od nich odtrhnout :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)