neděle 5. června 2016

RC recenze: Turnaj na Gorlanu

Autor: John Flanagan
Počet stran: 372
Série: Hraničářův učeň - První roky
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Egmont

Rok vydání ČR: 2016
"Jak chcete chytit Tillera?" houkl Halt, který právě otíral Berwickova koně. Na chvíli si tím přestal, ale kůň do něj šťouchl hlavou a Halt se dal zase do práce. 
"Myslím, že klíčový bude důvtip," odpověděl Farrel. "Po jedné nebo dvou salvách mu vysvětlíme, že řady jeho mužů notně prořídly, a požádáme ho, aby šel s námi. Když odmítne, tak ho majznu sekerou." 
"Máš o důvtipu zvláštní představu," poznamenal Crowley a skryl úsměv. 
Farrel na něj bez mrknutí pohlédl. "Chci ho majznout naplocho. Ne břitem." 


Jméno John Flanagan již v dnešní době zná určitě každý. Jeho Hraničářův učeň si získal spoustu fanoušků. Proto není divu, že i samotnému autorovi se jeho vytvořený svět opouští jen těžko... Naštěstí se ho rozhodl neopustit a podívat se na zoubek úplnému začátku příběhu. 

Turnaj na Gorlanu je prologem úspěšné série Hraničářův učeň. Mladý Halt ještě není hraničářem a cestuje s Crowleym a řeší jeden problém za druhým. Baron Morgarath si chce uzurpovat celou zem jenom pro sebe. Král Osvald chřadne a jeho syn princ Duncan prý drancuje sever země.
Crowley a Halt se vydávají za princem, aby zjistili, co je pravdy na povídačkách, jež kolují zemí. Do toho se snaží složit menší hraničářský sbor a zachránit situaci na všech frontách. Otázkou však zůstává, zda se jim to povede.

zdroj

Hraničářův učeň je už od dětství mojí srdcovkou. Tahle série mě vlastně přivedla ke čtení, proto jsem si nemohla nechat ujít ani První roky. No a co na ně říkám?

zdroj
Nejprve odpovím na tu nejdůležitější otázku, a to zda můžete číst Turnaj na Gorlanu, aniž byste měli přečteného Hraničářova učně. Odpověď zní ano, ale čtení si víc užijete, pokud již budete mít sérii přelouskanou, protože je hodně zajímavé podívat se na mladší já svých oblíbených postav.
Ale teď už k příběhu Turnaje na Gorlanu.
Hned v úvodu nám autor připomene, na co kniha navazuje a rychle shrne, co se událo. Pak už je čtenář rovnou vržen do děje a může si plnými doušky užívat neuvěřitelně čtivý příběh.
John Flanagan každou napsanou větou dokazuje, proč je tak oblíbeným autorem. Svůj vytvořený svět dokáže skvěle popsat, aniž by se někdo při čtení nudil.
Celý děj knihy je prokládaný příjemnými vtipnými situacemi a nejrůznějšími hláškami hlavních postav. Ale to není vše, co vám kniha nabídne. Kromě příjemného pobavení se můžete těšit na spoustu akce, ve které hraničáři vynikají nebo třeba intriky, kterými je prošpikovaná celá kniha.
zdroj
I přese všechno, co Turnaj na Gorlanu nabízí je příběh v celku jednoduchý a předvídatelný. Což ale nijak nevadí, protože autor všechno vynahrazuje čtenářům celkovým zpracováním. Na každé stránce můžete vidět, že John Flanagan má celý příběh perfektně propracovaný. Ať už se jedná o rozdílné povahy hlavních postav nebo o samotnou propracovanost děje.
Co mě ale opravdu potěšilo, že autor dodržuje všechny standardy, které si v Hraničářově učni nastavil. Postavy plní všechny zvyky a tradice, na které jsme z předchozích příběhů zvyklí, takže se můžete těšit například na pády z hraničářských koní a mnoho dalšího.
Celkově hodnotím knihu jako velmi zdařilou a dokonce nemám, co bych příběhu vytkla, takže pokud jste knihu ještě nečetli, rozhodně se do ní pusťte. Ať už jste dítě nebo dospělí, určitě vás pobaví.

John Flanagan opět předvedl, že ještě nepatří do starého železa, a že z hraničářského světa může vytáhnout ještě spoustu podařených příběhů, kterými si vás získá tak, jako mě - a za následující tvrzení se ve svém věku vůbec nestydím - Já chci být hraničář!

Recenze je psaná pro internetové knihkupectví Megaknihy.cz, kterým tímto moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete zakoupit zde


HODNOCENÍ

Kniha: 4,8/5

Obálka: 5/5

10 komentářů:

  1. Sakra, ona je další kniha? :D Já ještě nečetla ani těch 12 předtím! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je a je bezvadná :D Tak šup, šup, jsem zvědavá, co na ně řekneš :D

      Vymazat
  2. Na knihu se chystám, ale nejdříve si musím znovu přečíst celého HU :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je správný přístup :D Taky bych si měla dát re-reading :D

      Vymazat
  3. Takže náš milý Flanagan se stále zuby nehty drží Hraničářova učně? Doufám, že u tohoto dílu zjistím, že to nebylo na škodu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ale já jsem za to jedině ráda, jelikož HU je moje srdcovka :) Podle mě rozhodně stojí za přečtení :D

      Vymazat
  4. Moc pěkná recenze :)
    První díl jsem dokonce četla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D
      První díl Hraničářova učně nebo tohohle? :D

      Vymazat
  5. Vidíš, a já doteď nevěděla, že to existuje. :D Četla jsem první čtyři díly Hraničáře a vím, že se mi líbily, takže se k tomu snad někdy vrátím. A Halt patřil mezi moje oblíbené postavy, takže tohle si hážu na to-read, díky :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hraničářův učen je bezva série :) A tohle taky vůbec nebylo špatné, a obzvlášť, pokud máš ráda Halta, tak si příběh užiješ :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)