čtvrtek 31. března 2016

RC recenze: Neslyšno

Autor: Richelle Mead
Počet stran: 248
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Domino

Rok vydání ČR: 2016
Nechávám se pohltit kaligrafií stejně, jako mě vždy pohltí jakékoli umění. Ztrácím pojem o světě kolem sebe a vlastně ani nevnímám, co její práce říká. 
Teprve když skončím a o krok ustupuji, abych zkontrolovala své dílo, uvědomuji si, jaké zprávy vlastně zaznamenávala. 
Smrt. Hladomor. Slepota. 
Další pochmurný den v naší vesnici. 


Dlouho očekávaná novinka všemi fanoušky Richelle Mead konečně dorazila na pulty českých knihkupectví. Richelle se odpoutala od upírů a pro tentokrát si zvolila netradiční téma, a to hluchotu. A jak se jí její nová kniha povedla? 

Kdesi v čínských horách je vesnice, kterou obývají hluší lidé. Nevědí, co je zvuk a nikdy se nedostali ze své vesnice pryč, protože všechny cesty vedoucí z hory jsou zavalené. Proto mají dohodu s městem, které sídlí pod horou. Hluší vesničané těží v dolech vzácné kovy a posílají je po lanech dolů, za což dostávají dodávky jídla. Vše takto probíhalo po několik generací, jenže teď vyvstává nový problém. Hluší vesničané pomalu přichází o zrak, čímž se jejich dodávky drahých kovů tenčí... a stejně tak i zásoby potravin, které posílá město.
A mezi tím vším zmatkem je i jedna dívka Fej, které se z ničeho nic začne sluch vracet. Dokáže něco s touto beznadějnou situací udělat?

zdroj

Jako zarytý fanoušek Richelle Mead jsem se nemohla dočkat její nové knihy, a když se mi konečně dostala do rukou, neváhala jsem a rovnou se pustila do čtení. Ale vyrovná se tento příběh s krásnou obálkou svým předchůdcům, kterými autorka oslnila svět?

Neslyšno začíná v horské vesnici, kdy Fej dokončuje svoji malbu událostí, které se během dne staly. Samotný příběh se rozbíhá velmi pomalu a bohužel během celé knihy se tempo nijak výrazně nezrychlí.
zdroj
Zato čtenáře zaplaví spousta okolních informací, které sice pomohou dokreslit si představu o tom, jak celá vesnice vypadá a jak to v ní funguje, ale právě díky velkému množství těchto detailů, působí kniha dost rozvlekle. Všechna akce, které je v příběhu pomálu, se ztrácí v záplavě informací, čímž výsledným dojmem působí, že se v Neslyšnu nic neděje.
V druhé polovině příběhu se však autorka začíná orientovat na jiné aspekty a kniha tak chytá nový dech. A právě zde se ukazuje pravé umění spisovatelky Richelle Mead, která si dokáže vyhrát se svými postavami a zvýraznit tak kontrast mezi světem slyšících a hluchých. Autorka například poukazuje na věci, nad kterými by se slyšící čtenář nepozastavil. Jak pojmenovat zvuky, které neznáte a jak je popsat těm, jenž je nemůžou slyšet?
zdroj
Další stránka příběhu, která si zaslouží vychválit, souvisí s předchozí situací. Autorka si dokázala vyhrát i se smýšlením bohatých lidí a těch, kteří strádají. Opět svým čtenářům nabízí zajímavý kontrast k zamyšlení.
Ale bohužel, i přese všechny klady, mezi které patří i zpracování čínské kultury, se nemůžu ubránit obavám, že tahle kniha bude pro mnohé fanoušky Richelle Mead zklamáním. Příběh totiž postrádá tu jiskru, která k sobě čtenáře připoutá a nenechá ho knihu odložit, dokud není na konci. Nevyhradí jim to ani fakt, že je kniha napsaná originálně a týká se zajímavého tématu.
Zkrátka příběh nezapadá do toho, na co jsme od této autorky zvyklí. Nemluvě ani o krkolomném zakomponování prvku fantasy, který v jinak "reálném" příběhu působil jako pěst na oko.

Celá kniha ubíhá pomalým tempem a působí dojmem, že se v ní nic neděje, ale pokud jste zvědaví, jak se slavná autorka popasovala s netypickým tématem hluchoty, směle se pusťte do knihy, třeba se zrovna vám zalíbí.

10 komentářů:

  1. Vyzerá to, že táto kniha je niečo nové od Richelle a niečo iné, čo ma na jednej strane teší a na druhej trošku mrzí :D Každopádne by som si ju rada prečítala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně je to jiné, než její ostatní knihy, ale byla jsem trošku zklamaná. Od Richelle jsem čekala víc...

      Vymazat
  2. Tahle kniha byla pro Richelle od začátku experiment, proto je to taky jednorázovka bez dalších dílů, takže jsem opravdu zvědavá, co na to řeknu. Je to něco jiného, než na co jsme od ní zvyklí, takže to může čtenáře asi snadno zklamat, ale já stále věřím, že se mi to bude líbit :D Tak snad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, ale stejně :D Já doufám, že se ti bude líbit víc, než mně a budu se těšit na tvoji recenzi :D

      Vymazat
  3. Na tuhle knížku a tvou recenzi jsem byla hodně zvědavá :) Richelle mě zatím nikdy nezklamala, teď ale raději nebudu mít od Neslyšna velká očekávání :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já měla velká očekávání, napsala to Richelle, takže to šlo automaticky :D Tak pak dej vědět, jak se ti líbilo :D

      Vymazat
  4. Tuhle knížku si chci rozhodně přečíst - ani tak ne kvůli smaotné autorce (nic jsem od ní ještě nečetla), ale zaujal mě námět. Bohužel hodně lidí tvrdí, že kniha nenaplnila jejich očekávání, což jsem vytušila i odsud. Každopádně jsem na ní ale zvědavá a přečtu si ji :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je chyba, Richelle je úžasná autorka :D No, ono když nebudeš mít přehnaná očekávání, tak snad se ti to bude líbit, já byla docela zklamaná...

      Vymazat
  5. Od Richelle jsem ještě nic nečetla (napravím to), ale na tuto knihu jsem moc pozitivních ohlasů nečetla :/
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ještě nečetla žádné ohlasy, ale za mě to bylo taky docela zklamání. Richelle je úžasná autorka, ale tohle se jí zrovna moc nepovedlo...
      Děkuji :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)