čtvrtek 10. února 2022

Recenze: Sleduj mě

Follow me,Sleduj měAutor: Kathleen Barber
Počet stran: 320
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Vendeta

Rok vydání ČR: 2021
Jako všichni její followeři jsem i já věděl, že se Audrey přestěhovala do Washingtonu. Oznámila to během jednoho ze svých live streamů na instagramu. Natolik mi učarovala její bledá, pihatá ramena vykukující zpod bílých šatů s tenkými ramínky a to, jak se kolem nich kroutily její krásné rudozlaté vlasy, že jsem skoro nevnímal, co říká. Celé dny nás napínala se "vzrušujícími novinkami" a já odhadoval, že má v plánu nějaký výlet. V případě posledních dvou live streamů se z jejích "vzrušujících novinek" vyklubaly výlety do Londýna a Miami. Takže když její rty, zvýrazněné leskem, prozradily, že se stěhuje sem, mozek mi zkratoval. Podíval jsem se na ten live stream snad ještě dvacetkrát a můj tep se každým zhlédnutím zrychloval, dokud mi nedošlo co se děje: Audrey bude tady. Už brzy. 

Sdílet příliš mnoho na sociálních sítích se nevyplácí. Na vlastní kůži se o tom přesvědčí i Audrey, když se z jednoho z milionu neznámých followerů vyklube stalker. 

Audrey je populární instagramerka, která získala novou práci ve věhlasném muzeu, takže se musí se odstěhovat do Washingtonu. Samozřejmě se o ty skvělé novinky nezapomene podělit i se svými sledujícími, jenže to ještě netuší, že se stěhuje do města, kde žije i jeden muž. Muž, který ji už několik let sleduje a fantazíruje o tom, jak ji získá. A když se teď Audrey stěhuje do jeho města, může se sen proměnit ve skutečnost... 

zdroj

Vzhledem k všeobecnému povyku kolem této knihy, jsem na ní byla neskutečně zvědavá. A když k tomu přidám ještě fakt, že se jedná o příběh se stalkerem? Tak to už jsem nedokázala odolat vůbec. A jak se mi kniha nakonec líbila? 

zdroj
Hned na začátek musím říct, že jsem měla od příběhu vysoká očekávání, která se bohužel nenaplnila. Autorka svoji knihu začíná předmluvou, která je zajímavá a naťukává téma, jaká všechna nebezpečí se mohou na internetu skrývat. A řeknu vám, po přečtení celé téhle knihy už nebudete do notebooku nebo mobilu s přední kamerou koukat úplně v klidu. 
A teď už ale k samotnému Sleduj mě. 
Po přečtení prvních několika řádků mě upoutal podivný styl, kterým je kniha napsaná. Asi úplně nedokážu vysvětlit, co mi na tom tak vadilo, ale přesto se o to pokusím. Možná to byla určitá jednoduchost vět, že mi to připomínalo začínající autory, kteří ještě nejsou úplně vypsaní a textu pak chybí určitý cit, který by čtenáře příběhem provedl, aniž by ho při čtení něco rušilo. Ano, to je to správné slovo. Než jsem si zvykla na styl, kterým je kniha napsaná, působil na mě dost rušivě a bránil mi v tom, abych se pořádně začetla. 
zdroj
Další věc, co mi ztěžovala plynulé čtení, byly postavy samotné. 
Příběh je vyprávěný ze tří pohledů - Audrey, zapálené instagramerky, která má miliony sledujících a mezi nimi je i On - tajemný stalker, který netouží po ničem jiném, než získat svoji lásku. Poslední hlavní postavou je Cat - ambiciózní právnička s naprosto nulovým sebevědomím. 
Začnu dámským obsazením příběhu. Audrey ani Cat se vůbec nechovaly na svůj věk, ale spíše připomínaly děti na základní škole. Jejich neustálé řešení, zda jsou nejlepší kamarádky a pokud ano, co všechno to znamená a co všechno by nejlepší kamarádka měla pro tu druhou dělat, to jenom dokazuje.  
zdroj
Obě ženy jsou také dost nesympatické a jejich chování je mnohdy nelogické. 
Z trojice hlavních postav vychází nejlépe právě stalker, který je svým způsobem vylíčený nejreálněji. I když u něj se neubráním srovnání s Joem z Ty od C. Kepnes, kdy Joe vyhrává na plné čáře. U našeho tajemného muže ze Sleduj mě mi chyběli nějaké hlubší pohnutky a myšlenky, proč dělá to, co dělá. V knize Ty jsem zbožňovala, jak si Joe dokáže všechno odůvodnit a sám sebe přesvědčí, že vlastně nedělá nic špatného a tím si obmotá i samotné čtenáře kolem prstu. A to mi tady hodně chybělo. 
zdroj

Ale pryč od postav a přesuňme se k celkovému pohledu na knihu. Nemusíte se bát, že byste se u knihy báli. Jedná se sice o thriller, ale napětí či strach příběh nevzbuzuje žádný. Navíc pokud už máte načteno pár knih se stalkery, odhalíte toho tajemného muže ihned, co se objeví na scéně. 
Také musím zmínit, že realističnost v této knize dostává slušně řečeno na zadek, což čtenáři dost znemožňuje, aby se do příběhu plně vžil. Například mi přijde hodně nereálné, aby někdo přišel první den do zaměstnání a aniž by se ještě s někým znal, tak mu hned mezi dveřmi řeknou - nevadí, že nemáš potřebné školy, ale pokud zvládneš tenhle úkol, povýšíme tě na ředitele marketingu. Dobrá, uznávám, tohle se dá přejít, ale chování zbytku mužského pohlaví, to už bylo dost přitažené za vlasy. I když se pravděpodobně jednalo o účel, aby byl čtenář zmatený a tápal, kdo je stalker. 
Ačkoliv má kniha dost nedostatků, rozhodně bych ji ale nezavrhovala. Zpracování sice místy pokulhává, ale pokud vám nevadí styl, kterým je příběh napsaný (nebo si na něj zvyknete jako já), tak Sleduj mě lehce slupnete během dvou dní. 
Navíc toto téma je velmi zajímavé a hlavně aktuální a celkově kniha nenápadně poukazuje na to, že by lidé měli být opravdu opatrní, co všechno sdílí s veřejností. 
 
U této knihy je hlavním nedostatkem nerealističnost příběhu a nesympatické postavy. Ale svým tématem tyto nešvary celkem vyrovnává. Takže pokud máte chuť na knihu, kde má hlavní hrdinka stalkera, ale od příběhu neočekáváte žádné napětí, tak Sleduj mě bude tou správnou volbou. Za mě je to spíše takové průměrné čtení, které ale na pár dní zabaví. 

HODNOCENÍ

Kniha: 3/5

Obálka: 3/5

2 komentáře:

  1. Tahle kniha už mě jen láká z konceptu sledování. Docela se těším, až se do ní pustím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na ní byla taky hodně natěšená... a mohlo to být o chlup lepší, no... 😁

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)