úterý 21. ledna 2020

RC recenze: Ocejchovaná

Výsledek obrázku pro Havets børnVýsledek obrázku pro ocejchovanáAutor: Anna Ekberg
Počet stran: 456
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Metafora




Rok vydání ČR: 2019
"Unesli mě, když mi bylo dvanáct," taková jsou její první slova. A potom klidně a bez velkých gest vypráví o letech prožitých jako dětský voják a sexuální otrokyně v džungli. Bránil se tomu, odmítla. Ale "zkejnovali" ji tak, že skoro umřela. 
Zopakujeme po ní: "Zkejnovali?" 
Ten výraz je odvozený od anglického výrazu pro cukrovou třtinu. Ta tu dorůstá do výšky člověka, viděli jsme ji všude kolem cestou z hlavního města sem. Moc neváží, ale při úderu je tvrdá jako kámen. Kluci, které také unesli, ji s ní mlátili po celém těle, do hlavy i do rozkroku, vysvětluje Janet a Charles se najednou rozpláče. To on totiž Janet málem ubil k smrti, protože kdyby odmítl, zastřelili by ho. A teď, pouhých pár let poté, co se jim podařilo utéct, tu spolu sedí jako nejlepší přátelé, mající jeden v druhém oporu. 


Únos, dětská armáda, vraždy, znásilnění a hledání pravdy. To jsou jen některá slova, která vystihují Ocejchovanou. Sledujte nelehké osudy postav, které se snaží přežít. 

Spletitý příběh o rodinných vazbách, skrytých tajemstvích a nejednom těžkém osudu. Ponořte se do příběhu o honbě za spravedlností, kde je touha po pomstě tím hlavním motorem a sledujte, jak se původně zamotaný příběh postupně rozplétá. Angel, Rebekka a detektiv Kim. Ti všichni si jdou za svým a snaží se dosáhnout stanoveného cíle. Podaří se jim to? Nebo je při honbě za spravedlností potká ještě horší osud?

Výsledek obrázku pro anna ekberg
zdroj

Hned na začátek musím říct, že na tuhle knihu jsem měla hodně velká očekávání, což asi způsobilo, že jsem z ní nakonec měla smíšené pocity. Nebylo to úplně špatné čtení, to zase ne, jen mi tam něco chybělo. Ale začněme od začátku... 

Výsledek obrázku pro krvavá mačeta
zdroj
V Ocejchované sledujeme příběhy třech různých lidí, kteří zdánlivě nemají nic společného. Vezmeme to tedy postupně. Jako první máme sedmnáctiletou Angel, se kterou se život opravdu nemazlil.
Jako malou ji unesli, a tak se stala součástí dětské armády v Africe.
Autoři zde jejím prostřednictvím přibližují veškeré věci, co tam jsou i v současnosti na denním pořádku, jako jsou brutální tresty často končící smrtí, znásilnění a chladnokrevnost. Bohužel mi, ale přišlo, že těchto témat se autoři dotkli pouze lehce a velmi věcně. Myslím to tak, že jsem se jako čtenář sice dozvěděla, že se něco postavě přihodilo (i třeba v minulosti) a hned se to přešlo a příběh pokračoval dál. Z knihy se na mě nepřenesla žádná atmosféra, mráz po zádech, ani pocity hlavních postav, což je velká škoda. Přeci jenom, pokud z knihy "dýchá" atmosféra, na čtenáře to zapůsobí víc. Takže podle mého názoru si s tím autoři mohli trochu víc vyhrát, když se jedná o hlavní téma knihy.
Výsledek obrázku pro rwanda
zdroj
Ale zpět k dalším vypravěčům. Druhou postavou je Rebekka. I ta si v životě prošla těžkými věcmi, se kterými se musela vypořádat. Skrze tuto postavu si čtenář pomalu začne skládat souvislosti a utvářet si celkový obraz o zápletce knihy.
Poslední postavou je detektiv Kim, který pátrá po osobě, která brutálně zavraždila mladou africkou ženu v Kodani. Příběh z pohledu detektiva Kima zprostředkovává kontrast mezi moderním, vyspělým Dánskem a těch nejchudších míst v Africe, kde se i pro kousek jídla musí zabíjet.
Jak už jsem řekla, autoři si zvolili nelehké téma - různé krutosti, kterých jsou lidé schopni, ale bohužel mi úplnĕ nesedl jejich styl popisu. Možná to je jen mým úhlem pohledu, že už jsem knih i filmů na podobné téma viděla a přečetla hodně, takže mě už jen tak něco neohromí a na někoho jiného to účinek mít bude.
Výsledek obrázku pro afrika
zdroj
Co ale rozhodně musím ocenit, je způsob, jakým se jednotlivé příběhy v knize propojují. Sice rozuzlení bude čtenář tušit mnohem dříve, než se to autoři rozhodnou odhalit, ale i tak se to počítá.
Ještě si neodpustím poznámku k samotnému závěru knihy, který mi už přišel docela přehnaný, ale i to může být pouze úhel pohledu. Bohužel to nemůžu více rozvést, protože bych mohla spoilerovat a to bych nerada. Takže pokud chcete zjistit, co tím myslím, budete si muset knížku přečíst.

Ocejchovaná rozhodně není špatná kniha a určitě na čtenáře zapůsobí, ale já od příběhu čekala trochu víc.

Za poskytnutí recenzní knihy mnohokrát děkuji nakladatelství Metafora.
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.

HODNOCENÍ

Kniha: 3,5/5

Obálka: 4/5

2 komentáře:

  1. Nevím, zda by mě tato kniha bavila. :/ Zatím dám přednost jiným knihám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to celkem těžké téma a kniha to nebyla úplně špatná, jen jsem čekala něco trošku víc... :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)