úterý 8. března 2022

Recenze: Poslední

Autor: Alexandra Oliva
Počet stran: 304
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Knižní klub




Rok vydání ČR: 2017

V tu chvíli ucítím ten zápach a o vteřinu později pochopím. 
Trhnu sebou, couvám od rozkládající se mrtvoly. Pod dekou vidím lidské obrysy. Tělo je malé. Maličké. Proto jsem je oknem nezahlédla. Hlavičku má opřenou o dveře, visí přes okraj sedadla a zpod deky vykukují hebké hnědé vlásky. Malé vybouleniny přibližně o velikosti chodidel se zvedají sotva v polovině délky sedadla. 
Není to poprvé, co sáhli po atrapě dítěte, ale tohle je první opuštěné. 

Reality show o přežití v divočině se během lusknutí prstů mění v boj o holý život. Nebezpečná nákaza decimuje lidstvo, ale jednu z postav soutěže nikdo neinformoval, že je reality show ukončena, a tak Zoo hraje dál. 

Zoo - tuto přezdívku si vysloužila kvůli své zálibě ve zvířatech. Do soutěže se přihlásila, protože chtěla ještě něco zažít, než založí rodinu. A reality show Ve tmě se zdá jako skvělá příležitost. A tak dvanáct soutěžících zamíří do hlubokého lesa, kde začíná jejich hra na přežití v divočině. Netuší však, že vnější svět se začíná potýkat s pandemií...

zdroj

Od Poslední jsem toho moc nečekala, protože mě trochu vyděsilo hodnocení na Databázi knih. Takže jsem ke knize přistupovala dost s rezervou. A co na ní po přečtení říkám? 

zdroj
Začátek knihy Poslední je hodně zmatený. Střídá se vyprávění aktuální situace a začátku natáčení reality show. Takže se připravte na to, že budete hodně tápat, co se vlastně stalo. 
Přehled není ani mezi postavami. Autorka jich na čtenáře vychrlí přehršel a chvíli je označuje přezdívkami a jindy zase reálnými jmény. Abych pravdu řekla, ani po dočtení knihy se tak úplně neorientuji v tom, které jméno patří ke které postavě. 
Postavy jsou dost různorodé, dobře zpracované a díky autorčině stylu vyprávění, kdy střídavě popisuje kdo zrovna co dělá, budete mít pocit, jako byste tu show sledovali v televizi a můžete si vybrat své oblíbence. 
Oceňuji také pohled do zákulisí natáčení, jak filmový štáb manipuluje s diváky i samotnými postavami. 
zdroj

V celkovém měřítku s nějakou větší akcí ale nepočítejte. Výzvy v soutěži samo o sobě nejsou nic moc zajímavé a autorka se zaměřuje spíše na psychologii postav. Například na to, jak mozek dokáže zkreslit realitu, pokud se člověk zrovna nachází ve velkém stresu. 
A za mě to tedy zvládla naprosto bravurně. Obzvláště ty části, kdy si hlavní hrdinka dokáže všechno dění vysvětlit samotnou soutěží. 
zdroj
Co se týče nákazy, tak se toho ve výsledku moc nedozvíme. Autorka se jí zabývá pouze povrchově a maximálně nakousne určité teorie, ale jak už jsem řekla. V příběhu hraje hlavně prim psychologie postav. 
Za mě je tedy Poslední hodně čtivou knihou se zajímavým námětem a netradičním zpracováním. Od knihy ale nečekejte akci, krveprolití, ani nervy drásající boj o přežití (napínavější scény tam jsou všeho všudy asi dvě). 
Závěr sice mohl být uzavřenější a hlavní hrdinka méně paličatá, ale ve výsledku jsem byla s knihou velmi spokojená.  

Poslední se pyšní zajímavým námětem a netradičním zpracováním. Nečekejte ani akci, ani krveprolití či nějaké větší napětí. Kniha se zabývá hlavně psychologií postav, a to za mě autorka zvládla bravurně. Ve výsledku si řeknete, že se toho v příběhu zase tak moc neděje, ale přesto se nebudete moci odtrhnout, alespoň u mě to tak bylo. 

HODNOCENÍ

Kniha: 4,5/5

Obálka: 4/5

8 komentářů:

  1. Děkuji za pěknou recenzi. O knize už nějakou dobu vím, ale zatím jsem vždycky váhala se čtením. 🙂 Podívám se po ní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako já s ní byla spokojená, tak pokud se do ní pustíš, tak přeji, ať se líbí :)

      Vymazat
  2. Četla jsem pár knih, ve které byla reality show a nebavilo mě to. Nevím, zda by mě bavila tato, ale když vyšla, tak jsem si ji na seznam nezapsala. Pěkná recenze, ale asi po ní nesáhnu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, každému se líbí něco jiného a zrovna tahle kniha opravdu nebude pro každého :) Děkuji.

      Vymazat
  3. Ty jo a já bych právě akci a krveprolití očekávala. :) Zajímavé. Pokud jde hlavně o psychologii postav, možná se na knihu ještě zaměřím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si myslím, že očekává hodně lidí a vzhledem k tomu, že tam téměř žádná akce není, tak jsou nakonec zklamaní :D

      Vymazat
  4. Poslední na mě čeká v knihovničce, jen se k ní dostat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak až se k ní dostaneš, tak přeji, ať se líbí :)

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)