pondělí 12. ledna 2015

Autoři, kteří umí: John Ronald Reuel Tolkien


Mým nejoblíbenějším autorem je bezesporu John Ronald Reuel Tolkien a proto jsem si tohoto vynikajícího autora, otce moderního fantasy, vybrala jako předmět svého prvního článku.






J. R. R. Tolkien se narodil roku 1892 v jihoafrickém Bloemfonteinu, dětství však strávil v Anglii, kde rovněž absolvoval středoškolská a univerzitní studia. V roce 1919 získal v Oxfordu diplom v oboru staroanglického jazyka a literatury a po pěti letech se ve stejném oboru stal profesorem. Prvními Tolkienovými publikacemi byly ve 20. letech Slovník střední angličtiny (1922) a kritické vydání středověké romance Sir Gawain a Zelený rytíř (1925), čtenářský úspěch mu však přinesl až pohádkový příběh z fiktivní dávné Středozemě Hobit (1937, česky 1979). Po čtrnáctileté práci, započaté již před vydáním Hobita, dokončil koncem 40. let rozsáhlé, v dějové a myšlenkové složitosti i jazykové invenci nesrovnatelně bohatší pokračování v trilogii Pán prstenů (1954-5, česky 1990-2). Epos Silmarillion (1977, česky 1992) a Nedokončené příběhy (1980), které dále rozvíjejí osudy Středozemě a jejích obyvatel, připravil k vydání po autorově smrti roku 1973 jeho syn Christopher, který je také editorem desetisvazkového komentovaného vydání Tolkienových textů s názvem Dejiny Středozemě. Tolkienův literární odkaz doplňuje řada odborných literárně-historických studií a sérií drobnějších pohádkových příběhů.


NEJSLAVNĚJŠÍ KNIHY
Nejslavnějšími knihami J. R. R. Tolkiena jsou určitě Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky a trilogie Pán prstenů.

Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky, kniha, kterou původně napsal pro své děti a neočekával, že po jejím vydání zaujme tolik lidí. Hobit se stal natolik populárním, že nakladatel Allen & Unwin, požádali autora o pokračování.

Pán prstenů, ketrý se stal ještě slavnější než Hobit. Původně měl být Pán prstenů pohádka, jako jeho předchůdce, ale postupem psaní se stával tajemnější a temný, což mu na popularitě neubralo.


MŮJ NÁZOR NA AUTORA
Neuvěřitelně dokonalý autor. Jeho knihy naprosto zbožňuju a nedokážu si představit, že bych nepřečetla všechny jeho knihy (douvám, že se mi to jednou povede). Hobita bych mohla číst stále dokola a vůbec by mi to nevadilo.


(Zdroje: Wikipedia, http://www.tolkiensociety.org)

4 komentáře:

  1. Souhlasím, Tolkien je můj úplně nejoblíbenější spisovatel, který prostě umí:) Hobit a Pán prstenů jsou geniální :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, hlavně Hobit je taková moje srdcovka :) četla jsem ho 6x a v blízké době se na něj chystám znovu :) prostě ho miluju :)

      Vymazat
  2. Doufám, že se k jeho životopisu taky jednou dostanu :) Přiznávám, že jsem to vůbec netušila a je to opravdu zajímavá informace, ale vůbec se jí nedivím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já od něj doma mám snad všechno, i když můjstaroanglické básně v angličtině nejsou nejlehčí čtení, ještě jsem se do toho nepustila, ale milý to zbožňuje.

    OdpovědětVymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)