pondělí 8. května 2017

RC recenze: Čáry života

Výsledek obrázku pro čáry životaVýsledek obrázku pro carve the markAutor: Veronica Roth
Počet stran: 424
Série: Čáry života
Díl v sérii: první
Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání ČR: 2017
Utkání v aréně. Už léta jsem tam nechodila; vymlouvala jsem se na své bolesti, ale ve skutečnosti se mi tam hlavně nechtělo, protože jsem se nechtěla dívat, jak se lidé navzájem zabíjejí kvůli společenskému postavení nebo ze msty nebo pro peníze. Byla to sice tradice - a všeobecně dost populární tradice -, ale to neznamenalo, že bych si chtěla obrázky toho násilí přidat k těm, které mě už tak budily ze spánku. Například Uzula Zetsyvise, jehož nenávistný škleb se mi doslova rozplynul před očima. 

Světoznámá autorka série Divergence Veronica Roth přichází na český trh s další novinkou, a to duologií Čáry života. Vyrovná se ale tato série té předešlé? 

Ve světě, kde má každý člověk dar, ale pouze pár jich je nadaných osudem, žijí i Cyra a Akos. Cyra má dar bolesti a její tyranský bratr ji zneužívá ve prospěch své vlády a nahnání strachu svým nepřátelům.
Akos pochází z mírumilovného národa, ale pro svoji rodinu by obětoval i život, což brzy bude muset dokázat, jelikož jeho bratr je unesen tím Cyřiným.
Stanou se z Cyry a Akose spojenci nebo si způsobí vzájemnou zkázu ve svém snažení?

Výsledek obrázku pro carve the mark
zdroj

Do čtení Čar života jsem se chtěla pustit hlavně z toho důvodu, že příběh napsala Veronica Roth. Její Divergence se mi velmi líbila, proto jsem byla zvědavá, jak dopadne tohle. A co na to říkám?

Výsledek obrázku pro cyra noavek
zdroj
Kniha Čáry života je vyprávěna prostřednictvím dvou hlavních postav. Tou první je na pohled drsná Cyra, sestra šotetského vůdce, jež je přezdívaná jako jeho karabáč.
Její příběh je vyprávěn ich formou a představuje tvrdý život, který Šoteti žijí.
Na straně druhé je Akos, pocházející z mírumilovného národa, jehož příběh je vyprávěn er-formou.
A právě střídaní těchto dvou pohledů vytváří originální pojetí příběhu.
Kromě originálního pojetí se můžete také těšit na celkem zdařené zpracování postav, kdy se každá musí potýkat se svými problémy a následnými proměnami. Snad jediným nedostatkem v tomto ohledu je věk hlavních hrdinů, kterým je pouhých čtrnáct let, přesto se však chovají jako klasičtí sedmnáctiletí hrdinové.
Ale pryč už od postav a podívejme se na další věc, která se autorce povedla.
Veronica Roth zpracovala nový zajímavý svět, ve kterém má každý národ své příběhy, zvyky i tradice a ty nám tu autorka představuje. Díky čemuž se čtenář dokáže lépe vžít do postav.
Výsledek obrázku pro carve the mark fan art
zdroj
Ale díky velkému proslavení autorky, se určitě neubráníte srovnáním Čar života s Divergencí a přílišným očekáváním. A právě zde může nastat největší kámen úrazu, protože se Čáry života můžou zdát jen jako představujícím dílem, kterým si autorka vytváří půdu pro pokračování, protože jinak si nedokážu vysvětlit ten nevýrazný děj, který postrádá jakýkoliv wow efekt (kromě několika posledních stran). Stejně tomu je i s akcí, které je nezvykle pomálu, vzhledem k tomu, že by se mělo jednat o knihu z prostředí krutého světa. Nenechte se ale mýlit, nějakých soubojů a potyček se sice dočkáte, ale je jim věnováno pouze pár vět a hned je zase po všem.
Čeho ale není málo, je spousta omáčky textu, ve které je děj knihy utopený a působí tak nevýrazně.
Na jednu stranu je pochopitelné, že autorka chce svým čtenářům co nejvíce přiblížit svůj smyšlený svět, ale v tomto případě pak kniha působí zdlouhavě a natahovaně.
Nehledě na to, že se čtenář stejně chvíli orientovat nebude, vzhledem k spletitosti světa a složitým jménům, které autorka svým postavám a národům přiřadila.
Ani malá mapka, která je na začátku knihy moc v orientaci nepomohla.

Čáry života jsou knihou pro každého fanouška V. Roth a pro ty, co nečekají nějakou výraznější akci od první stránky až po tu poslední a chtějí se ponořit do nového světa, kterému vládnou lidé s různými dary.

6 komentářů:

  1. Já se do knihy pustila někdy před měsícem, ale nakonec jsem od ní upistila, protože mě to popravdě hodně nudilo. Tak uvidím jestli s ek ní někdy vrátím.
    Každopádně obálka je ale moc pěkná xD :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji dočetla v podstatě jenom kvůli tomu, že to byl recenzák a dost jsem se musela do čtení nutit, ale konec nebyl tak špatný :)

      Vymazat
  2. Právě kvůli tomu, co tady popisuješ, jsem nejspíš nedočetla Divergenci a mám strach pouštět se do této knihy. Z Divergence jsem dočetla první díl a potom útlum - pro mě žádný "wow efekt", žádná akce, která by mě do sebe vtáhla. Na tuhle novinku jsem byla zvědavá, protože jsme doufala, že se to změní, ale když na to teď tak koukám, nejsem si jistá...
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já z Divergence četla jenom dva díly, do trojky jsem se nepouštěla a ani zatím nehodlám. Přesně moje řeč.
      No, ale tak někdo je z téhle knihy nadšený, tak vyzkoušej a uvidíš :)

      Vymazat
  3. Okolo knihy bol a ešte aj je taký marketingový boom, všade sa o nej hovorilo a ja som si ju chcela strašne prečítať. Teraz po všetkých tých recenziách moje nadšenie dosť opadlo a uvidím kedy sa ku knihe dostanem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně moje řeč :D Doporučuji ji vyzkoušet, dost lidí bylo nadšených... ale také dost zklamaných

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)