úterý 5. března 2024

RC recenze: Připoutaná

Both of youVražda na blatechAutor: Adele Parks
Počet stran: 312
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání ČR: 2024
Ležím na zemi, na studeném hrubém betonu, který se snad někdo chystal obložit dlažbou, ale hned je mi jasné, že na to nikdy nedojde. Jsem omámená a nemám ponětí, proč myslím právě na tohle. Ani nevím, kdy jsem naposled spala na zemi. Nejspíš jako studentka na nějakém mejdanu, kde jsem se příliš opila, než abych se ještě dopravila domů. Pokouším se posadit, ale hlavu mám jako střep a nohy a ruce olověné. Zvedám se, ale cosi mě strhne zpátky - levou ruku mám připoutanou řetězem.

Jedna matka a jedna žena bohatého podnikatele. Dvě pohřešované ženy z naprosto odlišných světů a přesto se začnou pohřešovat ve stejnou chvíli. Náhoda nebo je mezi případy spojitost? 

Leigh žije svůj poklidný život obklopená manželem a nevlastními syny. Jenže jednoho dne se nevrátí z práce domů a její rodina zavolá na pomoc policii. 
V tu samou chvíli se ztratí i Kai, manželka bohatého holandského podnikatele Daana. Co se ženám stalo? Byly uneseny nebo už nezvládly každodenní stres a blížící se epidemii? Souvisí spolu ta zmizení nějak? A co je nejdůležitější, podaří se je najít živé? 


Tahle knížka mě zaujala hlavně svojí obálkou, ale přiznávám, že po přečtení jsem si chvíli musela lámat hlavu s tím, jak ji vlastně hodnotit. 

Připoutaná je první kniha, kterou jsem od této autorky četla, takže jsem netušila, do čeho jdu. Možná proto mě překvapil hodně pomalý začátek příběhu, kdy sice první kapitola byla velmi poutavá, ale ty další už ztrácely dech. Prvních cca 130 stránek se totiž seznamujeme s hlavními postavami. Nejprve se dozvídáme o životě Leigh, a když příběh začne být zajímavý, tak se autorka vrátí opět na začátek a začne nám vyprávět o postavě Kai. Jediným zpestřením jsou tak části z pohledu unesené ženy. 
Tím, ale nechci říct, že kniha za přečtení nestojí. Právě naopak, když přežijete tu první, nudnější část, tak vás čeká jízda, od které se neodtrhnete. 
Adele Parksová totiž stvořila propracovaný příběh, kde se vše postupně začíná propojovat a dávat smysl. A věřte mi, když řeknu, že si s vámi autorka bude hrát jako kočka s myší. Sama jsem podezření na to, kdo za tím vším stojí, měnila jako ponožky a netrpělivě očekávala, jak to vlastně celé dopadne. 
Ale to přeskakuji. Autorka nám představí širokou škálu nejrůznějších osobností a přibližuje nám je i díky mnoha pohledům vyprávění. Nebudu vám zde představovat všechny postavy, jejichž pohledy budete v knize sledovat, jen zmíním, že jich je hodně a jeden patří vyšetřovatelce a právě její vyprávění má lehký feministický nádech. Sama jsem si ale k žádné postavě kladný vztah nevytvořila. 
Líbilo se mi, že autorka do příběhu zapracovala i téma lockdownu, i když šlo spíše o takový doplněk, než aby to více zasahovalo do dějové linky. 
Co se ale samotného závěru týče, jsem z něj trošku rozpačitá. Dle mého názoru mohl být víc ukončený, protože by mě zajímalo, zda konání postav bude mít nějaké následky. Ale hádám, že to už je na nás čtenářích, abychom si to domysleli. 

Připoutaná je kniha s pomalou první půlkou a otevřeným koncem, ale věřte mi, když říkám, že druhá polovina je neskutečná jízda se zajímavým námětem. Kvůli tomu začátku jdu trochu dolů s hodnocením, ale i přesto doporučuji k přečtení.

Moc děkuji nakladatelství Grada, za poskytnutí knihy k recenzi!
Vydalo nakladatelství Cosmopolis.
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.
 

HODNOCENÍ

Kniha: 3,8/5

Obálka: 4,5/5

2 komentáře:

Za každý váš komentář děkujeme :)