středa 20. července 2022

RC recenze: Ted Bundy - Vrah po mém boku

Autor: Ann Rule
Počet stran: 568
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Jota




Rok vydání ČR: 2022

Když byl Ted v přísně střežené karavaně aut následně převezen do leonské okresní věznice v Tallahassee, detektiv Don Parchen se ho zeptal znovu: "Je ta dívenka mrtvá?" 
"No, věděli jste, pánové, že máte co dělat s hodně divným tvorem, a víte to už pár dnů." 
"Potřebujeme, abyste nám s hledáním těla Kim pomohl, aby ji rodiče mohli alespoň pohřbít a sami mohli znovu začít žít." 
Podle Parchenových slov se Ted nadzvedl na židli, zmačkal obal od cigaret, hodil ho na podlahu a řekl: "Jenže já jsem ten nejchladnokrevnější hajzl, s jakým jste se kdy setkali." 
Ted Bundy. Jeden z nejznámějších sériových vrahů, který dlouho utíkal před zákonem a snad ještě déle před trestem smrti. A my teď máme možnost nahlédnout do jeho života...

Sonda do života Teda Bundyho a jeho případu, který otřásl Amerikou. Mrazivý příběh o tom, že i když si myslíme, že někoho známe, tak to neznamená, že to nemusí být přetvařující se netvor bez svědomí. 
Bundy se doznal nejméně k šestatřiceti vraždám mladých žen, včetně dětí a pouze za tři z nich byl odsouzen k trestu smrti. 
Ted Bundy - na první pohled inteligentní, charismatický a empatický muž, který se dokázal během okamžiku změnit na brutálního netvora bez slitování... 


Nakladatelství Jota přišlo s novou edicí, a to True Crime. A jako první přišli s Tedem Bundym a u toho jsem prostě nemohla chybět. A co na knihu říkám? 

Ted Bundy pro mě vůbec není neznámé jméno. Jednu dobu jsem si o něm hledala články na internetu a zkoukla film, protože mě zajímalo, jak usvědčený vrah může mít tolik fanynek, které bojují za jeho osvobození. A teď když vyšla kniha Ted Bundy, vrah po mém boku, která je psaná ženou, jež ho dokonce znala a považovala ho za přítele, tak tomu jsem nemohla odolat. 
A je to právě tato kniha, která mě ze všech materiálů, co jsem o Tedovi našla, oslovila nejvíce.
Ann Rule totiž Tedův příběh vypráví neskutečně dobře a čtivě, že nebudete chtít knihu odložit. 
A ačkoliv se autorka vyvarovala krvavých detailů ohledně násilností, které Ted na svých obětech prováděl, stejně vám bude při čtení běhat mráz po zádech. A to třeba i jen v úvodu, kde ženy sdílejí své zážitky, kdy jsou přesvědčené, že je oslovil právě Ted a jim se podařilo vyváznout bez úhony. 
Ann Rule nám představuje fascinující příběh, který si pohraje s vašimi emocemi od úžasu nad tím, jak to všechno mohl Ted provádět, aniž by se na to přišlo. Přes nepochopení toho, jak to mohli vyšetřovatelé tolik pokazit, co se týče shromažďování důkazů k soudu, až třeba i po lítost k samotnému Tedovi. 
Nechápejte mě špatně, neříkám, že si trest nezasloužil, to rozhodně ano, ale místy mi připadalo, že ho předvádějí jako cvičenou opici - senzaci, na které se mohou zviditelnit - a zároveň ještě tak přiživit nenávist veřejnosti, která již tak ochotně stála s transparenty hlásající hesla jako "Usmažte Teda Bundyho"...
Na druhou stranu jsem se pozastavovala i nad množstvím právníků, kteří ho chtěli dobrovolně a zdarma hájit. I vzhledem k tomu, že se v knize řeší otázka svědomí, tak mi nejde do hlavy, kdo by mohl s čistým svědomím bojovat za to, aby byl takový člověk svobodný... 
Ale to už jsem odbočila. Ann Rule nám připravila sondu do života jednoho z nejznámějších sériových vrahů a povedlo se jí to na jedničku. Na více jak 550 stránkách podává zajímavé informace a osobní postřehy, které jsou zpracovány velmi přehledně a srozumitelně. Některé technické věci i vysvětluje tak, aby jim porozuměl i laik. Jen se tedy připravte na hromadu jmen, ve kterých jsem se já osobně ztrácela a zapamatovala si pouze hlavní aktéry. 
Přidanou hodnotou je pak i fakt, že autorka Teda osobně znala a nějakou dobu s ním pracovala. Samotný příběh tak obohatila jak fotografiemi, tak i přiložením útržků vzájemné komunikace, kterou s Tedem udržovala prostřednictvím dopisů, kdy už trávil své dny ve vězení. 
Navíc fakt, že se jedná o skutečný příběh, tak na vás bude působit mnohem víc, než nějaká vymyšlená beletrie. 

Ted Bundy, vrah po mém boku je velmi zdařilou knihou, která vás chytne a nepustí, dokud ji nedočtete, protože příběh Teda Bundyho je svým způsobem fascinující a zároveň může sloužit i jako varování, že by se ženy měly mít na pozoru i před sympaticky působícími cizinci. 
Příběh od autorky Anny Rule nesmí chybět v žádné knihovně fanouška opravdových zločinů nebo milovníků příběhů podle skutečných událostí. Ale rozhodně osloví i širší veřejnost. 

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Jota
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.

HODNOCENÍ

Kniha: 5/5

Obálka: 3,5/5

2 komentáře:

  1. Věřím, že jde o zajímavou knihu i případ jako takový, ale radši o tom nechci vědět do hloubky. Každopádně povedená recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, byla to fakt parádní kniha! Ale chápu, že to není pro každého 🙂
      Děkuji! 😍

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)