úterý 2. listopadu 2021

RC recenze: Anna ze Zeleného domu

Anne of Green GablesAnna ze Zeleného domuAutor: Lucy Maud Montgomery
Počet stran: 368
Série: Anna ze Zeleného domu
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Leda

Rok vydání ČR: 2021
"Ne. Marilo, prosím vás, odejděte a nedívejte se na mě. Jsem na pokraji zoufalství a je mi úplně jedno, kdo bude nejlepší ve třídě nebo kdo napíše nejlepší sloh nebo umí nejlíp zpívat v nedělním sboru, už mě to nezajímá. Jsou to jen nepatrné drobnosti, protože já už stejně nejspíš nikdy nikam nepůjdu. Moje životní dráha skončila. Marilo, prosím, odejděte a nedívejte se na mě."
"Kdopak kdy slyšel takovou hloupost?" ptala se zmatená Marila. "Anno Shirleyová, co se s tebou děje? Cos provedla? Okamžitě vstaň z postele a pověz mi to. Ihned, říkám. Tak co se děje?" 
Zoufalá Anna se poslušně zvedla a postavila se před Marilu. 
"Podívejte se na moje vlasy, Marilo," zašeptala. 
Marila zvedla svíčku a prohlédla si bohatou hřívu spadající na Annina záda. Cosi na ní bylo zvláštní. 
"Anno Shirleyová, cos to udělala, vždyť máš zelené vlasy!" 

Dva postarší sourozenci již nestačí na práci kolem domu, proto se rozhodnou adoptovat mladého chlapce ze sirotčince. Jaké je jejich překvapení, když ze sirotčince místo mladého chlapce dorazí dívka s velkou představivostí? 

Anna přijíždí do svého nového domova a hned ji čeká nehezký zážitek. Její adoptivní rodina chtěla chlapce a pro dívku nemá využití, proto Anně hrozila cesta zpět do sirotčince. Sourozenci se ale nakonec rozhodnou, že si přeci jen upovídanou, hubenou, zrzavou dívku nechají a před Annou se tak otevírá nová životní cesta plná nejen různých karambolů, omylů, ale i nových zážitků...


zdroj

Na Annu ze Zeleného domu jsem slyšela samou chválu, tak není divu, že když mi přišla nabídka, že si ji můžu přečíst, tak jsem neváhala. A co na ní po přečtení říkám? 

zdroj
Abych pravdu řekla, ze začátku pro mě byla tahle kniha boj. Hlavní hrdinka Anna mi vůbec nesedla, její hysterické a přehnané citové výlevy pro mě byly dočista mučením a já se trápila s tím, abych přečetla každou další stránku. 
Do teď nevím kde se to nakonec zlomilo. Buď jsem si na Annino chování zvykla nebo se Anna změnila, jak dospívala. Možná kombinace obojího. Ale najednou jsem si uvědomila, že už se do čtení nemusím nutit, ba naopak mě zajímá, jak Anna ze Zeleného domu dopadne. 
Ale teď už k samotné knize. Jedná se o takový milý příběh pro mladší čtenáře, který zaujme i dospělé. 
Zde si ale neodpustím jednu poznámku, a to, že mě překvapilo, jak těžká kniha je. Když už ji chvilku držíte v ruce, je to rozhodně znát. 
zdroj
Ale zpět k samotnému ději. Autorka se soustředí hlavně na popisy přírody a jejích krás, k tomu využívá i Anninu fantazii. 
Děj samotný není nikterak složitý a ukazuje krásu přátelství, soutěživosti mezi rivaly, a že lpět na staré křivdě nemusí být zrovna ta nejšťastnější volba. 
Ve výsledku je to prostě milý a zábavný příběh, který sleduje život jednoho sirotka bez nějakých větších dramat (pouze hlavní postava všechno přehnaně dramatizuje). Ze začátku mi Anna ze Zeleného domu připomínala Děti z Bullerbynu, takže pokud tato kniha patří k vašim oblíbeným a hledáte něco podobného, tak Anna by mohla být to pravé ořechové, po čem sáhnout dál. 

Anna ze Zeleného domu je milým příběhem pro mladší čtenáře, který zabaví i ty dospělé. V celém příběhu sledujeme život jednoho sirotka, který se potýká s různými nástrahami života. Děj je bez výraznějších zvratů, ale zato protkaný humorem a procítěným popisem přírody. A pokud vám sedne hlavní hrdinka, tak vám i kniha příjemně uteče. 
 
Za poskytnutí recenzního výtisku mockrát děkuji nakladatelství Leda, kde také můžete knihu zakoupit.

HODNOCENÍ

Kniha: 4/5

Obálka: 3/5

2 komentáře:

Za každý váš komentář děkujeme :)