pondělí 29. ledna 2024

RC recenze: Klíč

The KeyKrabička vzpomínekAutor: Kathryn Hughes
Počet stran: 344
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání ČR: 2021
"Byla jsem vyděšená a vůbec se za to nestydím. Měly jsme jen posbírat nočníky, jenomže ty pacientky byly ty nejvíc narušené v celém ústavu. V životě jsem nepracovala tak rychle. A když jsem pak došla na konec oddělení, po mé kolegyni nebylo ani stopy. Pomyslela jsem si, že od ní bylo opravdu hnusné, že mě tam nechala a utekla na hlavní oddělení." Pak přešla do šepotu. "Jenže to bylo jinak. Zorganizovali jsme sice pátrací akci, ale našli jsme ji až odpoledne pod postelí jedné pacientky." 

Ponurá atmosféra ústavu pro duševně choré, barbarské metody léčení a hromada tajemství... Nalezne k nich Sarah klíč a odhalí tak pravdu? 

V roce 1956 nastoupí Ellen Crosbyová do nemocnice pro duševně choré, jako zdravotní sestra. V téměř stejnou chvíli do ústavu nastoupí i mladá žena, kterou tam přivezl její otec. Ellen si k této ženě vytvoří pouto, ale brzy se tak ocitne před rozhodnutím, které oběma navždy změní život. 
V roce 2006 Sarah prozkoumává opuštěnou nemocnici pro psychicky nemocné a snaží se odkrýt její tajemství. Brzy najde opuštěné kufry, které odhalí nejedno tajemství... 


Od této autorky jsem četla již Krabičku vzpomínek, která se mi líbila, proto jsem byla zvědavá na její další knihy. A co říkám na tuhle? 

Klíč se odehrává ve dvou časových rovinách. Ta první sleduje knihovnici Sarah, která pátrá v opuštěné nemocnici pro duševně choré. Hledá tam totiž materiál pro svoji knihu. Tato dějová linka se odehrává v roce 2006.
Druhá linka se odehrává v minulosti roku 1956 a sleduje mladou Ellen, která do této nemocnice nastupuje jako zdravotní sestřička, plná elánu a touhy pomáhat lidem. 
Ale začněme pěkně od začátku. Kathryn Hughes měla krásně našlápnuto. Od prvních stránek na nás dýchá tajemná atmosféra díky nastíněnému tajemství. To vše umocňuje fakt, že když se v dějové lince v "současnosti" Sarah dostane k významnému nálezu, K. Hughes přenese své vyprávění do minulosti. A děsivé prostředí ústavu s psychicky narušenými pacienty a pochybnými léčebnými metodami teprve dokáže nastolit tu správnou atmosféru. 
Bohužel se ale autorka na můj vkus moc dlouho drží vyprávění v minulosti a příběh na mě tak začal působit poněkud zdlouhavě. 
Prostřednictvím této dějové linky je čtenářům představován každodenní život na oddělení spolu s léčebnými metodami, které mnohdy byly drsné a z knihy vyloženě dýchá to zoufalství. Bohužel pro mě byl jinak vývoj této zápletky poněkud předvídatelný. Je tedy dost pravděpodobné, že celé tajemství, kterým je kniha opředená, odhalíte příliš brzy. 
U linky z roku 2006 mi připadalo, že autorka tam nacpala příliš mnoho dějových zápletek, které působí poněkud zbytečně, protože i kdyby tam nebyly, v knize se nic nezmění. To se týká hlavně romantického vztahu hlavní hrdinky, který se do knihy vůbec nehodil. 
Co se týče hlavních postav, velmi jsem si oblíbila Ellen a Dougieho pro jejich dobromyslnost. Ellen jsem však měla ještě o chlup radši, díky její odvaze a tomu, že jí nebyl osud pacientů lhostejný a dokázala se ozvat autoritám. 
Sarah byla jako postava spíše taková nemastná, neslaná, která moc dojem neudělala. 

Klíč sice považuji za spíše průměrné čtení, ale pokud máte chuť na tísnivou atmosféru a nevadí vám předvídatelný příběh, tak ho rozhodně můžu doporučit. 

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Grada.
Vydalo nakladatelství Cosmopolis.
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.
 

HODNOCENÍ

Kniha: 3/5

Obálka: 3,5/5

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý váš komentář děkujeme :)