neděle 5. března 2023

RC recenze: Hluboké soutěsky

Tregasteinn, 2019Hluboké soutěskyAutor: Arnaldur Indriðason
Počet stran: 304
Série: Konráð
Díl v sérii: třetí
Nakladatelství: Moba

Rok vydání ČR: 2023
"Znáš nějakou Valborg?" 
"Ne." 
"Zdá se ale, že ona zná tebe," řekla Marta. 
"Opravdu? Valborg? Nic mi to neříká." Následoval okamžik mlčení. "Anebo počkej, možná jo, není ona už trochu starší?" zeptal se Konrád. 
"Našla jsem tvoje číslo na jejím psacím stole. Je mrtvá." 
"Mrtvá?" 
"Ano." 
"Ty jsi u ní? Stalo se jí něco? Nebo co tam děláš?" 
"Někdo se k ní vloupal a zavraždil ji," řekla Marta. "Nejspíš ji udusil igelitkou."  

Vražda stařenky během loupání, dávno ztracené dítě a tajemství z minulosti pomalu vyplouvající na povrch. Podaří se Konrádovi vypátrat, co se stalo Valborg, jejímu dítěti a co se stalo v jeho vlastní minulosti? 

V Reykjavíku ve svém bytě je nalezena zavražděná žena. Na stole má papírek s telefonním číslem na bývalého komisaře Konráda, kterému před smrtí volala s žádostí, aby našel její dítě, které dala před cca padesáti lety k adopci. Konrád odmítl. Po ženině smrti má ale výčitky a rozhodne se její dítě najít. 
Zároveň ale pátrá i ve své vlastní minulosti, aby zjistil, kdo zavraždil jeho otce. Podaří se mu záhady vyřešit? 

zdroj


Na Hluboké soutěsky jsem se hodně těšila, protože autor je podle přebalu jeden z nejúspěšnějších islandských autorů současnosti. A jak se mi kniha líbila? 

Hluboké soutěsky jsou již třetím dílem série, ale dá se klidně číst i bez znalosti předchozích knih. Připravte se ale, že na vás autor vychrlí hromadu cizích jmen, která  jsou těžko zapamatovatelná, střídá pohledy vyprávění a přeskakuje z přítomnosti do současnosti, aniž by to bylo v příběhu nějak odlišené. Celý příběh tak byl, alespoň pro mě, poněkud matoucí.
Když k tomu přidám ještě fakt, že si všichni tykali i v případech, kdy se setkali poprvé, a některé dialogy byly vyloženě podivné, musím uznat, že se mi kniha četla docela špatně. Hodně dlouho jsem se nemohla vůbec začíst a dlouho jsem se neorientovala.
Pokud ale máte rádi vyšetřování tajností a postupné odhalování minulosti a při tom úplně neholdujete akci a krveprolití, tak Hluboké soutěsky by mohly být pro vás tím správným čtením. Obzvláště pokud máte rádi hodně zamotané příběhy, protože zde se prolíná několik dějových linek.
Samotný příběh má v některých částech i lehce mystický nádech a kromě vyšetřování se můžete těšit i na hlubší poznávání postav.
Hlavními aktéry jsou zde Konrád, vyšetřovatel v důchodu, který se urputně snaží odhalit pravdu jak o případu zavražděné ženy, tak o smrti jeho vlastního otce, jenž nebyl zrovna svatoušek. 
Eygló mu s pátráním pomáhala, protože její otec byl kumpán Konrádova otce. Eygló byla zároveň i médium s napojením na spiritistický svět. 
Hluboké soutěsky mají rozhodně zajímavý námět, jen byla kniha na můj vkus poměrně nepřehledná a pravděpodobně bude chvíli trvat, než se v ní čtenář zorientuje. 

Islandská krimi se zajímavým námětem, ale poněkud zamotaným zpracováním. Vhodná pro ty, kteří netrvají na akci, ani prolité krvi a zajímá je minulost hlavních postav. 

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Moba
Knihu můžete zakoupit v jejich e-shopu.

HODNOCENÍ

Kniha: 3/5

Obálka: 4/5

2 komentáře:

  1. Podle toho co píšeš, by tohle mohla být kniha pro mě. Na prolité krvi ani akci totiž opravdu netrvám, možná spíš naopak. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus jí, já se ze začátku dost ztrácela ale konec se mi celkem líbil 🙂

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)