neděle 15. května 2016

Recenze: Bez šance

Autor: Neal Shusterman
Počet stran: 304
Série: Unwind Dystlogy
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Knižní klub




Rok vydání ČR: 2016

Zákon o životě říká, že lidský život je nedotknutelný od okamžiku početí do dovršení třináctého roku dítěte. 
Ale mezi třináctým a osmnáctým rokem se rodič může rozhodnout, že pošle dítě zpětně na "potrat"...
... pod podmínkou, že život dítěte "fakticky" nebude ukončen. 
Proces, kterým je dítě usmrceno a zároveň uchováváno při životě, se nazývá "rozpojení". 
Rozpojování je nyní společností přijímáno jako běžný postup. 


Jak se efektivně zbavit dětí, které už rodiče nechtějí? Poslat je na rozpojení, což znamená rozřezat je na jednotlivé části a poskytnout je na náhradní díly ostatním, a to vše omluvit tím, že rozpojené děti neumírají, ale žijí dál jako součást někoho jiného. 

Každé dítě má právo na život až do věku třinácti let. V období, dokud dítě nedosáhne osmnácti, se jeho rodiče můžou rozhodnout, zda ho budou dál vychovávat nebo ho pošlou rozpojit. Při rozpojování jsou lidská těla efektivně rozebrána, orgány jsou poskytnuté těm, kdo je zrovna potřebuje nebo pokud by někdo chtěl jinou barvu očí, není nic lehčího, než si vybrat z dostupných.
Ale co když nějaké dítě na rozpojení nechce? Může se pokusit o útěk, ale šance na to, že unikne jsou dost mizivé. Connor, Risa a Lev to přeci jenom risknou, podaří se jim přežít do osmnácti? 

zdroj
Kniha Bez šance zahýbala knihomolským světem a sklidila spoustu kladných odkazů. Proto není divu, že jsem se také nechala zlákat, ale jak už to u mě bývá, zase tak nadšená jsem z ní nebyla. 

Tato kniha by se teoreticky dala rozdělit do tří částí. Tou první je samotný útěk, o které nás informuje už anotace, takže se nakonec není čemu divit, když poměrně velkou část příběhu čteme o tom, jak se hlavní postavy snaží přežít.
zdroj
Díky střídavým pohledům se můžeme dozvědět odkud a proč která postava utíká a jak se vlastně cesty hlavních hrdinů protnou. Naštěstí si tyto úvody postav nejsou moc podobné, takže se nemusíte obávat toho, že se bude neustále omílat jedna věc dokola.
Tahle první část mi přišla docela průměrná, ale přesto jsem se těšila na to, co nám autor předvede dál.
Nebudu rozebírat o čem byla druhá část knihy, jenom se zmíním o tom, že mi připadala až moc klidná. V podstatě bych řekla, že zde autor dosáhl takového mrtvého bodu, kde se nic moc nedělo a hlavně se rozebírala psychologie postav. A právě teď je vhodná doba zmínit fakt, že postavy jsou asi nejpovedenější částí celého příběhu. Autor si s nimi perfektně vyhrál a jejich chování je dosti věrohodné, což určitě potěší nejednoho čtenáře. Nenajdete tu žádné superchytré, dokonalé a nechybující postavy. Na každém z nich dříve či později objevíte nějakou vadu, například Connor je moc výbušný a Lev zase otravný. No prostě, jak už jsem řekla, všichni působí dost uvěřitelně.
Když se prokousáte těmito charaktery, můžete se těšit na zase o něco povedenější třetí část, kde se už dostáváme k samotnému jádru věci. Hned z první ruky si prožijeme rozpojování, které mi ještě teď (několik týdnů po dočtení) vrtá hlavou. Tady bych chtěla jenom varovat, že slabším povahám se zrovna tahle část asi zrovna moc líbit nebude.
zdroj
Každopádně závěr knihy opravdu stojí za to. Pokud se vám začátek knihy zrovna moc nelíbil nebo jste měli problémy s tím se začíst, rozhodně doporučuji vytrvat až do konce, protože vás čeká pár zajímavých překvapení.
Když se ale na Bez šance podívám jako na celek, zrovna moc unesená jsem nebyla. Po všech kladných reakcích jsem čekala něco, co mi vyrazí dech. To se bohužel nestalo.
Knize se nedá upřít, že by neměla zajímavou myšlenku, která vás bude chvíli šimrat v hlavě, dokud se nad tím nezamyslíte. Dokonce ani spousta pohledů, z nichž byl příběh vyprávěn, mi nevadila, ba naopak, alespoň jsem mohla děj sledovat ze všech stran, ale bohužel mi na knize něco chybělo, něco, co by mi vyrazilo dech. Navíc se mi zdálo, že na to, o čem příběh je, tam bylo málo akce, ale to může být pouze můj úhel pohledu.
Takže suma sumárum, za mě je Bez šance lepší průměr.

Bez šance se může pyšnit zajímavým nápadem a skvěle zpracovanými postavami, jejichž chování je naprosto uvěřitelné. Také vás pravděpodobně kniha přinutí k zamyšlení, ale vzhledem k hromadě kladných ohlasů tu je obrovské riziko velkého očekávání, které jde ruku v ruce s následujícím zklamáním. U mě to tak aspoň dopadlo. 

HODNOCENÍ

Kniha: 3,5/5

Obálka: 2/5


10 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Tak se do ní pusť, snad se ti bude líbit víc, než mně :D

      Vymazat
  2. Podle tvé recenze to nevypadá úplně dobře, ale na knížku jsem se strašně moc těšila, takže si ji stejně přečtu, abych si udělala vlastní názor :) no, každému se nemusí líbit všechno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale ona ta kniha není špatná, jen podle velkého haló, co udělala, jsem čekala něco víc :D Tak pak se pochlub, jak se ti líbila :D

      Vymazat
  3. Já jsem zatím na tuhle knihu četla samé kladné názory, je tedy celkem fajn/zajímavé, přečíst si taky názor, který je zabarvený trochu jinak. Málo akce, to by mi asi nebylo zrovna po chuti, ale myslím, že přinejmenším pro zajímavost, až kniha bude k mání v knihovně, se po ní přece jen podívám :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě také, proto jsem byla docela překvapená, když mě to nechytlo tak, jak jsem si myslela, že mě to chytne :D
      Určitě po ní mrkni a pak se pochlub svými dojmy :D

      Vymazat
  4. Skvělá recenze! :)
    Knihu jsem si nakonec nekoupila z toho důvodu, že jsem se bála toho, jaké to je. Lépe řečeno- čekala jsem to přesně tak, jak píšeš a proto jsem knihu nechala radši na poličce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D
      Já ji také původně chtěla kupovat, ale pak jsem si to stejně jako ty rozmyslela :D Ale určitě si na ní udělej vlastní názor, třeba se ti bude líbit :D

      Vymazat
  5. Škoda, na knihu som počula dobré ohlasy, takže ma to trochu mrzí. Každopádne som rada, že kniha stojí za prečítanie :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě také, proto jsem byla překvapená svým verdiktem :D To jo, za přečtení stojí určitě :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)