pondělí 8. června 2015

RC recenze: Erebos

ErebosAutor: Ursula Poznanski
Počet stran: 320
Série: ---
Díl v sérii: ---
Nakladatelství: Fragment

Rok vydání ČR: 2013

"Radil byste mi spojit se s Erebosem?" naťukala Emily. "Poradil byste mi jít dál?" 
Muž se na Emily dlouze a upřeně podíval. 
"Ne." 
"Proč ne?" 
"Protože temnota je plná úskoků a propastí. Z některých se člověk už nikdy nedostane zdravý zpátky. Mnohé ho mohou pohltit navždy." 

Ursula PoznanskiPo střední škole vystudovala Ursula japanistiku, žurnalistiku, právo a divadelní vědu. V roce 2000 vyhlásila Rakouská televize ORF soutěž pro scénaristy, do které se zapojila. Soutěž sice nevyhrála, ale svůj rukopis poslala několika nakladatelům. Za dva roky jí vyšla první kniha.
Sama o sobě tvrdí, že píše tak trochu jako chlap.
A kromě knihy Erebos si v češtině můžete vychutnat také Saeculum či thriller Pět.



Erebos je napínavá počítačová hra, která je velmi inteligentní. A aby si ji člověk mohl zahrát, musí dodržovat přísná pravidla, které nedovolují o hře nikde mluvit a nakazují hrát v soukromí.
Když se Erebos dostane do rukou Nickovi, nestačí se divit, jak moc ho hra upoutala a rychle se na ní stává závislý, jako ostatní.
Hráči ochotně plní úkoly, které jim hra zadává, ať už se jedná o ty ve virtuální realitě nebo i ty ve skutečném světě, na oplátku jim Erebos plní nejtajnější přání.
Otázkou však zůstává, jak daleko jsou hráči schopni zajít, aby z Erebosu nevypadli? Protože stačí jediné zaváhání a jsou z kola ven.



Po přečtení Saecula jsem byla doslova uchvácená autorčiným stylem psaní. Už v průběhu čtení mi bylo jasné, že se Ursula Poznanski zařadí mezi mé oblíbené autory, od kterých chci přečíst všechno. A za to rozhodnutí jsem ráda, protože ani Erebos mě nezklamal.

Jako vždy, když se v nějaké knize objeví řecká mytologie, dostane u mě hromadu plusových bodů a samozřejmě ani u Erebosu tomu není jinak. Docela mě překvapilo množství odkazů, které se v tomto příběhu vyskytují, protože jsem to u tohoto typu knihy opravdu nečekala. Ale rozhodně to bylo skvělým zpestřením a příjemným překvapením.
Další věc, která mě vždycky na knihách této autorky ohromí je její promyšlenost příběhu. Ursula nám dokáže naservírovat plno tajností, na které neznáme odpovědi, donutí nás myslet si, že něco nakousla a už to nedokončí, a pak, když to nejméně čekáme, přijde nečekané vysvětlení. A věřte mi, když říkám, že Ursula tohle dokáže napsat na jedničku a dělá tím tak (alespoň pro mě) své knihy jedinečné.
Důkazem té promyšlenosti je třeba samotný Erebos, který byl opravdu zajímavě vymyšlený. Veškeré ty tajnosti a propojení skutečného světa s tím virtuálním vás natolik pohltí, že nebudete chtít knihu odložit. I když mi někdy nešlo do hlavy, co všechno jsou hráči schopni udělat jen proto, aby se udrželi ve hře.
Což mě přivádí ke skvělému zpracování psychologie postav. Žádná z postav nebyla stejná, ale všechny byly svým způsobem zajímavé, ať už Erebos hráli nebo ne. Ale o tom až později.
Bohužel musím uznat, že mi i pár věcí v příběhu vadilo. Tedy, konkrétně dvě. První bylo skákání v textu, které mě rozčilovalo zejména na začátku, protože jsem se nemohla pořádně začíst. Ale když jsem si na to postupem času zvykla, hned bylo po problému.
Tou druhou "vadou na kráse" byl pomalý začátek, kdy jsem se až do doby, než Nick dostal Erebos, nudila. Ale to bylo jenom pár prvních kapitol, takže se to dalo přežít.
Rozhodně, pokud se rozhodnete přečíst tuhle knihu, což vřele doporučuji, neodkládejte ji kvůli tomu začátku, když se jím prokoušete, čeká vás parádní jízda s naprosto geniálním koncem.

Jak už jsem psala výše, postavy byly v tomto příběhu opravdu skvěle zpracované. Mezi ty hlavní se řadil hlavně Nick a později i Emily s Victorem, které jsem si všechny docela oblíbila.  
Nicka jsem sice ze začátku moc nemusela, ale bylo zajímavé sledovat, jak se jeho chování v průběhu příběhu měnilo.  
Emily se mi zdála jako taková ta dobrá duše, co chce pomáhat. Celý příběh jsem ji měla docela ráda a občas ji i litovala. Celkově se mi připadala fajn.
Victor byl takový chytrolín. ale já si ho oblíbila téměř okamžitě. Nejspíš to bylo kvůli jeho rozsáhlým znalostem a... to nemůžu říct, to by byl spoiler. Prostě a jednoduše, Victor mi připadal jako nejsympatičtější postava celé knihy.

Pokud máte rádi počítačové hry, je tohle pro vás v podstatě povinná četba, ale i ostatním Erebos doporučuji, protože to, co autorka dokáže se svými knihami je něco naprosto dokonalého. Nechybí akce, romantika, ani napětí či hromada tajemství. Já se přiznám, ještě nikdy se mi u žádné z autorčiných knih nepodařilo odhalit, kdo za tím vším stojí, dokud jsem se to nedočetla v knize.

Za poskytnutí recenzního výtisku mockrát děkuji nakladatelství Fragment, kde také můžete knihu zakoupit. 

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka: ♥ ♥   

11 komentářů:

  1. Saeculum se mi líbilo víc, ale i z Erebos jsem byla opravdu nadšená :) Nemůžu se dočkat dalších počinů této mladé autorky, je úžasná.
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně taky, ale přesně jak říkáš, i Erebos stál za to :D Já už se těším, až začnu číst Pět, každý ráno se mi vysmívá z knihovny a já si ji ještě nemůžu přečíst! :D

      Vymazat
  2. Erebos sa mi veľmi páčil, od autorky to je moja prvá kniha, ktorú som prečítala a nadchla ma :-) Ten začiatok mi neprekážal, pretože bolo zaujímavé potom porovnávať Nicka pred tým ako začal hrať a keď hral :-) Som rada, že sa ti kniha páčila :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak rozhodně vyzkoušej ještě Saeculum, to se mi zdálo ještě lepší :D

      Vymazat
  3. Od stejné autorky jsem četla Saeculum a byla jsem z něj nadšená! Na Erebos se určitě chystám, myslím, že si ho vyberu jako další recenzní e-knihu! :3
    Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobrý nápad :D Knihy od U. Poznanski rozhodně stojí za přečtení :D

      Vymazat
  4. Na Erebos som doposiaľ počula iba samé chvály, ale čítať..nejak sa mi do toho nechce :/ :D
    Pekná recenzia :)

    ➳Heroines Never Fade

    OdpovědětVymazat
  5. Na Erebos som doposiaľ počula iba samé chvály, ale čítať..nejak sa mi do toho nechce :/ :D
    Pekná recenzia :)

    ➳Heroines Never Fade

    OdpovědětVymazat
  6. Na Erebos jsem nedávno psala recenzi, a taky se mi to moc líbilo. Saeculum bylo ale ješta mnohem lepší, takže jestli máš možnost si to přečíst, určitě se do toho pusť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Saeculum jsem četla a taky mi přišlo lepší, než Erebos. Teď se chystám na knihu Pět a strašně se na ní těším :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)