úterý 26. května 2015

Recenze: Čistý

Autor: Julianna Baggott
Počet stran: 528
Série: Čistý
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Jota

Rok vydání ČR: 2014
"Nemůžu ho zabít," řekla. 
"Proč ne? Máš ho přímo před sebou?" 
"Nejsem vrah," prohlásila. "Můžem ho přece odnést zpátky a někdo mu třeba pomůže. Máte tady snad doktory, ne?" 
"Jenže takhle se Hra nehraje," namítl El Capitan. 
"Pokud potřebuješ někoho zabít kvůli Hře, tak zabij mě. Já ho zastřelit nedokážu. Prostě to nejde. Nikdy mi nic neudělal."  

Julianna Baggott

Kritikou oceňovaná americká autorka bestsellerů Julianna Baggottová – píšící také pod pseudonymy Bridget Asherová a N. E. Bode – vydala již sedmnáct knih, romány pro dospělé, pro mládež i sbírky poezie. Její poslední román, Čistý, je prvním dílem trilogie, na niž zakoupila společnost Fox 2000 filmová práva. Její romány se dočkaly již více než padesáti zahraničních vydání. Je profesorkou tvůrčího psaní na Floridské státní univerzitě a zakladatelkou neziskové organizace Kids in Need – Books in Deed.

(zdroj: http://www.databazeknih.cz/zivotopis/julianna-baggott-30312)

Svět už není to co býval. Po Explozích se rozdělil na dvě části. Na jedné straně jsou lidé, kteří jsou považováni za šťastlivce, žijí své poklidné životy uvnitř Dómu a čekají, až se Země zregeneruje, aby ji opět mohli obsadit. Mezitím jsou jejich těla uměle zdokonalována a vylepšována. A mezi nimi žije i Partridge, jehož otec je jedním z nejvlivnějších lidí v Dómu. Jenže se cítí osamělý a po zjištění několika okolností, se rozhodne z bezpečného útočiště uprchnout.
Na druhé straně jsou lidé, které Exploze zasáhly naplno. Někteří jsou deformovaní, jiní srostli s jinými předměty a ti "šťastnější" zemřeli. Jednou z poškozených přeživších je i Pressia, která žije se svým dědečkem, vyrábí hračky, které pak směňuje za potřebné zboží a sní o životě před Explozemi. Vše je v pořádku, dokud nedosáhne šestnácti let a má být odvedena vojáky, kteří z ní buď vytrénují jednu z nich a nebo se stane jejich pohyblivým terčem. Pressia netouží ani po jedné možnosti, proto se rozhodne utéct.



Na knihu Čistý jsem se strašně těšila. Nejprve mě nalákala obálka a po přečtení několika recenzí jsem měla jasno, tu knihu jsem si musela přečíst. No a můj názor po přečtení? Velké zklamání...

Ze začátku knihy jsem byla ještě docela dobře naladěná, protože první myšlenka, která mi prolítla hlavou po přečtení prologu byla: "Wow, to bude drsný." A v jistém slova smyslu jsem měla pravdu. Drsné to bylo, ale ne tím způsobem, kterým jsem chtěla já.
Na rovinu říkám, že jsem pomalu skákala radostí, když jsem knihu dočetla (nemám ve zvyku odkládat knihy, ani když se mi nelíbí), protože mi připadalo, že jsem ji četla snad věčnost. Po každé jsem se musela nutit, abych ji vůbec otevřela.
I samotnému příběhu jako by něco chybělo, ale nedokážu říct přesně co. Nejspíš to bylo stylem psaní, že mě autorka nedokázala upoutat nebo to snad bylo tím množstvím popisů? Ale ty zase byly nezbytné k dokreslení atmosféry...
Z celého příběhu jsem měla pocit, že autorka převážně staví na krutosti a znetvoření lidí, než aby se zaobírala něčím jiným. Ale zase musím uznat, že díky tomu se jí povedlo perfektně vystihnout temnou stránku příběhu.
Nemůžu ani upřít skvěle vymyšlený svět, kde se mi líbilo rozdělení a rozdíly mezi Čistými a ostatními. Ale to bylo asi tak všechno, co mě na knize aspoň trochu zaujalo.

Pressia je starostlivá dívka s dobrým srdcem. Celkem jsem si ji oblíbila, protože byla svým způsobem sympatická, i když, to jak za každou cenu musela dokazovat, že všechno zvládne sama, mi občas brnkalo na nervy, ale na druhou stranu chápu, proč to dělala.
A Partridge, tohle jméno je vážně za trest. Ani bych se nedivila, kdybych ho napsala špatně. Na něm se mi asi nejvíc líbila jeho počáteční naivita, ale postupem času ukázal, že není žádný rozmazlený synek z dokonalého světa, a proto jsem si ho oblíbila ještě víc.

Celkově knihu hodnotím jako průměr. Na to, jak byl příběh vychvalován, jsem byla hodně zklamaná, čekala jsem něco úžasného, co neodložím z ruky a jak to dopadlo...
A ještě jedna věc, může mi někdo vysvětlit tu nálepku pro fanoušky Hunger Games? Já sérii HG zbožňuji, ale k téhle knize bych ji vážně nepřirovnala.

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka: ♥ ♥   

8 komentářů:

  1. O knihe som toho tiež veľa počula, páči sa mi obálka :-) Čo sa týka obsahu, nevyzerá to zle, ale zasa škoda tých nedostatkov, je škoda, keď kniha čitateľa nechytí. Občas sa mi to tiež stáva, že aj keď je kniha fajn, nechce sa mi ju čítať ďalej :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka se mi také líbila, ale kniha mě nakonec moc nechytla...

      Vymazat
  2. Skvělá recenze,podle anotace to zní hodně lákavě.Jelikož miluji horory,tak mě to ke knize láká.Ale zrovna teď bych potřebovala knihu do které se začtu.Snad se mi Čistý někdy do ruk dostane :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, přesně :D Kniha dokáže nalákat, ale mě zrovna moc nezaujala... Tak když se ti dostane do ruky, nezapomeň dát vědět, jak se ti líbil :D

      Vymazat
  3. Mám to hodně podobně jako ty, ačkoliv jsem knihu ještě nečetla.
    Všude jsem slýchala nadšené ohlasy na tuhle knihu, anotace mě taktéž zaujala, ale potom knihu četla kamarádka a byla hodně zklamaná. A i já začala číst více kritičtější recenze. Tak nevím... Už mě Čistý tolik neláká...
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně lákal pořád, ale po jeho přečtení uvažuji nad tím, jestli má cenu se pouštět do dalšího dílu...
      Děkuji :D

      Vymazat
  4. Mám Čistého už hodně dlouho doma a jsem na něj zvědavá. Také slýchám spíše rozporuplná hodnocení. No, doufám, že mi třeba sedne lépe, než Tobě :) Pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D a přeji, ať se Ti kniha líbí víc než mně :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)