úterý 19. května 2015

Recenze: Prvních 100

Autor: Kass Morgan
Počet stran: 280
Série: Prvních 100
Díl v sérii: první
Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání ČR: 2014
Wells jí prsty nepřítomně prohrábl prameny hedvábných vlasů. "A já bych ho rád jednou viděl s tebou." Sklonil se a políbil ji na čelo. "Máš něco v plánu za takových pětasedmdesát let?" pošeptal jí. 
"Čištění zubní protézy," odpověděla Clarke s úsměvem. "Proč?" 
"Protože už vím, co podnikneme na našem prvním pozemském rande." 

Kass MorganKass Morgan studovala literaturu na Brownu a Oxfordu a teď bydlí v Brooklynu, kde žije v neustálém strachu z její knihovny, že se zhroutí a pohřbí ji pod hromadou sci-fi a viktoriánských románů.

(zdroj: http://www.databazeknih.cz/autori/kass-morgan-66056)

Je to už nějaký ten pátek, co se lidstvo, po ničivé nukleární válce, přestěhovalo do vesmíru, kde čeká na dobu, kdy zase bude na Zemi bezpečno. Jenže nedostatek kyslíku a tenčící se zásoby donutí Radu jednat dříve, než bylo původně v plánu.
A kdo by mohl být postradatelnější, než banda teenagerů, kteří jsou stejně ve vězení a čekají, dokud jim nebude osmnáct, kdy mají nárok na projednání jejich uvěznění a případnou milost nebo trest smrti. Proto je rozhodnuto. Sto mladistvých je posláno na Zemi, aby ověřili, zda je bezpečné vrátit lidstvo na pevnou zem.


Tuhle knihu jsem si už strašně dlouho chtěla přečíst, proto jsem ráda, že jsem k tomu konečně dostala příležitost. Jako někteří z vás, tak i já se pustila do sledování stejnojmenného seriálu, a když se strhla ta debata, že je seriál lepší, než kniha, prostě mi to nedalo a musela jsem se o tom přesvědčit... A nestačila jsem zírat.

A teď už k samotné knize. Pokud jste ji ještě nečetli a ani se na to nechystáte, protože to obhajujete argumentem: "Koukám na seriál, proč bych měl/a číst knihu?" Tak pro vás mám jednoduchou odpověď. Kniha si se seriálem moc podobná není. Dobře, jména postav jsou stejná a sto děcek je vyhoštěno na Zem, ale tím už jaksi ta podobnost končí.
Jak známe postavy ze seriálu, tak tady se chovají docela jinak. Mrtví žijí a někteří žijící neexistují. Zmatené, že?
Ale snad největším šokem, co se postav týče, pro mě byla Octavie, vážně jí je v knize jenom čtrnáct let? To se vůbec neshodovalo s tím, jak ji znám ze seriálu.
Další podstatou změnou je celkový průběh příběhu. Kdo čekáte stejnou, akcí nabitou dějovou linku, toho asi zklamu. Kniha je zaměřená spíše na vztahy mezi hlavními hrdiny, které se neustále mění. Ale dle mého názoru to příběhu moc neškodilo, protože autorka celou knihu napsala velmi poutavě a čtivě, protože i když se tam nic nedělo, já s chutí četla dál.
A i kdyby se vám kniha nelíbila, můžete ji brát jako takové doplnění seriálu, protože se v příběhu vyskytují vzpomínky hlavních postav, které perfektně dokreslují děj.
Nikdo autorce nemůže upřít, že Prvních 100 je založeno na originálním nápadu, a když na knihu nebudete mít přehnaně vysoká očekávání a nebudete moc přemýšlet nad dějem, ve kterém se vyskytuje několik nelogičností, příjemně si u této oddechové knihy odpočinete a ještě budete mít po dočtení příjemný pocit, že to nebyl zase tak špatný příběh, jak se všude tvrdí. Já osobně byla spokojená, tedy, až na ten otevřený konec.

Kniha je psána z pohledu čtyř hlavních postav (já vím, to jsem asi měla napsat na začátek, co?), a to Clarke, Wellse, Glass a Bellamyho. Tak kterým z nich mám začít?
Vybrala jsem si svého seriálového oblíbence Bellamyho. V seriálu ho zbožňuji, ale tady pro mě byl trošku zklamáním. Sice se pořád snažil starat o svoji sestru, ale něco mu chybělo.
U Clarke to bylo přesně naopak. V seriálu ji moc nemusím, ale v knize jsem ji měla radši. I když za svoje chovaní by si taky občas zasloužila proplesknout, ale to posuďte sami.
Glass pro mě byla docela překvapením, protože se v seriálu nevyskytuje. Tudíž její příběh byl novinka, ale zase to nebylo nic moc převratného. Nějak jsem si na ní neudělala názor, protože mi nepřipadala zase tak moc výrazná.
A poslední Wells, podobný případ jako Clarke. Seriálový Wells mi moc nesedl, ale tady v knížce jsem ho měla docela ráda. Líbilo se mi, jak se snažil co nejvíc pomáhat, ale v důsledku to akorát dělal horší, z čehož pak vyplývaly, pro mě, úsměvné situace.

Abych to nějak celkově shrnula, kniha mi nepřipadala nudná a strašně dobře se četla. Slyšela jsem, že díky množství střídajících se pohledů, může příběh působit poněkud nepřehledně, ale dle mého názoru děj není nijak složitý, takže se v něm dá lehce orientovat.
A pokud nehledáte nic složitého nebo akcí nabitého, rozhodně vám Prvních 100 doporučuji.
  

HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka: ♥ ♥   

6 komentářů:

  1. Knihu jsem četla a řadí se k mým srdcovkám :3
    Každopádně asi se mrknu na seriál,protože bych si na to chtěla udělat také svůj názor.
    Já jsem zase Bellamyho milovala,bylo strašně roztomilé a dokonalé jak se o svou sestru staral.
    Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se líbila kniha i seriál, ale seriál je mnohem akčnější :D.
      Jo, Bellamy je fajn, ale ten seriálový je lepší :D.
      Děkuji :)

      Vymazat
  2. Mě na knize štvalo, že je strašně podrobná a roztahaná, pořád se tam řeší vzpomínky toho a toho, k tomu ještě 4 hlavní postavy. Trochu zmatek...
    Na druhou stranu seriál se mi zdá zase až moc uspěchaný.
    Mě není lehké uspokojit :D
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to nepřišlo tak hrozné, dokonce se mi kniha celkem dost líbila, ale brala jsem ji jenom jako takové dokreslení seriálu.
      Mně spíš teď přijde, že už nevědí, co by do toho seriálu ještě nacpali...
      :D
      Děkuji :D

      Vymazat
  3. Pěkná recenze:) četla jsem ji a je to už nějaký pátek, ale jediné, co si vybavuju je, že sem nadávala na málo akce. Zlatý seriál!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D Souhlasím, že tam bylo strašně málo akce, ale i přesto se mi kniha docela líbila :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)