pátek 6. března 2015

Recenze: Provinilé slasti

Provinilé slastiAutor: Laurell K. Hamilton
Počet stran: 246
Série: Anita Blake
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Triton

Rok vydání ČR: 2006
Je pěkně trapný, že kdykoli si Phillip sundá tričko, tak si můj zdravý rozum dá pauzu. Ale s tím je konec. Od zjizveného Phillipa to byl první a poslední polibek. Odteď zůstanu lovkyní upírů, drsnou jako rašple a nenechám se rozptylovat vlnícími se svaly nebo hezkýma očima.


Laurell K. HamiltonAmerická autorka dark fantasy, narozena jako Laurell Kaye Kleinová 19. 2. 1963 ve vesničce Heber Springs poblíž Shirley v americkém státě Arkansas. Po smrti matky, která zemřela během automobilové nehody, byla vychovávána babičkou v městečku Sims ve státě Indiana, kde také později vystudovala anglický jazyk a biologii. Spolu se svou rodinou bydlí v Arnoldu blízko St. Louis ve státě Missouri. Vedle lidových příběhů mělo na její rozhodnutí stát se spisovatelkou velký vliv setkání s tvorbou Roberta E. Howarda.
Do podvědomí čtenářů se L. K. Hamilton zapsala především svojí sérií o Anitě Blakeové. (zdroj: http://www.databazeknih.cz/zivotopis/laurell-k-hamilton-2393)

První díl série Anita Blake s názvem Provinilé slasti nás přenese na území USA, kde je vampyrismus legální a můžete narazit na nejrůznější nadpřirozené bytosti.
Anita je sice povoláním oživovatelka, což znamená, že za jistý poplatek dokáže proměnit mrtvolu v zombie, ale pokud se z nějakého zubatého stvoření stane zabiják, Anita neváhá a s povolením od soudu se změní na lovkyni upírů, které se přezdívá Popravčí.
Když se místní vládkyně upírů rozhodne povolat Anitu do svých služeb, aby vyšetřila případy několika vražd upírů a ona odmítne, začíná pro hlavní hrdinku doslova boj o život.


Abych pravdu řekla, nevím, co si o knize myslet. Slyšela jsem tolik pochvalných recenzí, že jsem byla na čtení natěšená. Po dočtení knihy přišlo lehké zklamání. Celou dobu, co jsem četla, jsem si říkala, že se to už musí zlepšit, ale bohužel se tak nestalo. Nevím, co přesně se mi nelíbilo, snad jsem čekala, že Anita bude drsnější... Jako kniha nebyla špatná, ale byl to takový průměr, čekala jsem víc. 


Tentokrát začnu věcmi, které se mi moc nelíbily nebo které mě trošku zarazily. Takovou první záležitostí bylo, že upíři v této knize mají tlukoucí srdce. Už dlouho jsem nečetla žádnou knihu, kdy se někdo snaží upírovi nahmatat tep, takže nad tím jsem se při čtení trošku pozastavila. 
Další, co mě občas zmátlo, byl rychle ubíhající děj. Autorka občas zakončila kapitolu a ta další se už konala v jiném dni, ale to mi vadilo spíše ze začátku, v průběhu čtení jsem si na to už pak zvykla. 
Teď k tomu, co se mi líbilo. Autorka nás seznamuje se svým světem nenásilným způsobem, nevyužívá jenom popisů, nýbrž i dialogů mezi postavami. 
Neodmyslitelným kladem je také sarkasmus hlavní hrdinky. Vlastně ona Anita sama o sobě dokáže příběh utáhnout bez cizí pomoci. Je zajímavé sledovat její nálady v akci. 

Jak už jsem naznačila výše, Anita je dobře propracovaná postava, u které můžeme sledovat, jak se chová v záchvatu vzteku či když je zrovna ochromená strachem.
Líbilo se mi, že to není ten typ hrdinky, která se nikoho, ani ničeho nebojí. Na druhou stranu to není ani křehká květinka, která se v náznaku strachu hned sesype. Přesně za takový typ chování připisuji kladné body, ale přeci jenom, čekala jsem, že slavná lovkyně upírů bude o něco drsnější. No, třeba se v dalších dílech dočkám.

Kniha nebyla vůbec špatná, jenom mi asi nesedla tak, jak jsem si myslela. Zda za to mohlo moje vysoké očekávání, to netuším, ale dle mého názoru to bylo průměrné čtení.
Pokud máte rádi nadpřirozeno spojené s vyšetřováním případů, vřele doporučuji. Já sama mám v úmyslu přečíst i další díly, třeba můj názor na tuto sérii změní.


HODNOCENÍ

Kniha: ♥ ♥   ♥

Obálka: ♥ ♥   

2 komentáře:

  1. Anitu Blake plánuju už hrozně dlouho, ale ještě pořád jsem se k ní nedostala :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji taky plánovala strašně dlouho a těšila se, až si ji přečtu, a pak to dopadlo takhle, tak doufám, že další díly se mi budou líbit víc :D

      Vymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)