neděle 10. ledna 2016

RC recenze: Aréna smrti

Autor: Suzanne Collins

Počet stran: 384
Série: Hunger Games
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Fragment

Rok vydání ČR: 2013
"Dobře, to stačí," říká. "Musíme přijít na něco jiného. Nejenže jsi nepřátelská, ale pořád o tobě nic nevím. Položil jsem ti padesát otázek a nezískal jsem žádnou představu o tvém životě, o rodině a o věcech, na kterých ti záleží. Oni o tobě budou chtít vědět víc, Katniss." 
"Ale já nechci, aby o mně něco věděli! Už tak mi berou moji budoucnost. Nemohou mi sebrat ještě vzpomínky na minulost!" ohrazuji se. 
"Tak lži! Něco si vymysli!" krčí rameny Haymitch. 
"Neumím moc dobře lhát," říkám. 
"Tak se to radši zčerstva nauč. Jsi okouzlující asi jako mrtvý slimák," odpovídá Haymitch. 

Dívka v plamenech z Dvanáctého kraje. Katniss Everdeenová, jejíž symbolem se stane reprodrozd. Je silná, dokáže se postarat o sebe i o ostatní, ale bude to stačit v aréně, kde se postaví proti dalším třiadvaceti splátcům z jiných krajů?  

V Severní Americe se rozkládá Panem s hlavním městem Kapitolem, kde lidé žijí v blahobytu a všeho mají dostatek. Kolem Kapitolu se rozkládá dvanáct krajů, které pravidelně odevzdávají hlavnímu městu část svých zásob. Většina obyvatel z krajů pouze přežívá ze dne na den a bojí se nadcházející sklizně, která by je mohla připravit o vlastní život nebo životy dětí. Každý rok jsou totiž ze všech krajů vylosovány dvě děti. Chlapec a dívka, kteří jsou odvezeni do Kapitolu, aby se tam v aréně utkali v boji na život a na smrt. A právě v tomto ročníku hladových her se ocitne šestnáctiletá Katniss Everdeenová...

V době svého vydání se staly Hladové hry hitem. Nejeden čtenář si je okamžitě zamiloval. Ani já jsem nebyla výjimkou, proto jsem byla zvědavá, jak se mi knihy budou líbit teď při re-readingu.

Hned na začátek musím říct, že Hunger Games neztratily nic ze své krásy. Je to sice už pár let zpátky, co jsem knihu četla naposledy a přestože jsem si toho hodně pamatovala, dokázala jsem se do knihy zamilovat znovu. Dokonce mě i v některých scénách mrazilo v zádech, díky tomu, jak skvělou atmosféru kniha dokázala navodit.
zdroj
Ale zpět na začátek. Příběh začíná trošku pomaleji a postupně se rozvíjí. Autorka nás seznamuje se svým světem a jeho zákonitostmi, občas se vrátí do minulosti pomocí příběhů, které nám Katniss vypráví a jelikož je kniha psaná v ich-formě, neuteče vám její jediná myšlenka. I když, abych pravdu řekla, tenhle fakt mě trošku rozčiloval, protože mi hlavní hrdinka přišla neuvěřitelně nesympatická. A tento pocit se zesílil ve chvílích, kdy podezřívala Peetu z kdoví čeho (ano, Peeta je na druhou stranu můj oblíbenec). Ale to jsem opět trochu odbočila.
Jediná věc, která vás při čtení možná bude rušit je čas, ve kterým je kniha psaná, a to přítomnost. Takže místo klasického "probudila jsem se" si musíte zvykat na "probouzím se". Jakmile si na to zvyknete, můžete se v klidu nechat unášet naprosto skvělým příběhem, který vás uchvátí. Není v něm nouze o akci a souboje. Ale zase se nemusíte obávat, že by byla Aréna smrti nějaký krvák, kde jsou všechna úmrtí do detailů popsána. Občas sice najdete nějakou scénu, která vás pravděpodobně znechutí, ale to je tak všechno.
I přesto, že brzy budete předpovídat, jak kniha dopadne, stejně si ji můžete plnými doušky vychutnat, a to i v případě, že už jste ji kdysi četli či viděli filmy. Protože je velmi čtivá a jen tak vám nedovolí, abyste ji odložili.

I po tolika letech je Hunger Games jedna z nejlepších sérií, které jsem četla, takže pokud jste se ještě do těchto knih nepustili, doporučuji ji to rychle napravit, protože se okrádáte o výborný příběh, do kterého se velmi rychle zamilujete. A pokud jste již knihy četli, tak re-reading není nikdy na škodu, ne? 

Za poskytnutí recenzní knihy mockrát děkuji nakladatelství Fragment, kde také můžete knihu zakoupit.

HODNOCENÍ

Kniha: 5/5

Obálka: 4/5

8 komentářů:

  1. Skvělá recenze! :)
    Já jsem ostuda,protože jsem tuto sérii ještě nečetla,ale už na mě čeká ve čtečce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :D
      To teda, koukej to napravit, je to bezvadná série :)

      Vymazat
  2. Další série, u které bych si ráda dala re-reading. Ach jo, to je nikdy nekončící koloběh :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ti vřele doporučuji :D Jo, taky mám ten problém... :D

      Vymazat
  3. Pekne si to napísala, HG je kniha so svojím čarom a príbehom s originálnym nápadom :-) Táto jednotka sa mi páčila najviac :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak :) Já mám ráda všechny díly a nemůžu se rozhodnout, který z nich je nejlepší :D

      Vymazat
  4. Krásně si knihu vystihla:) Skvělá recenze!

    OdpovědětVymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)