neděle 17. ledna 2016

RC recenze: Čarodějův synovec

Autor: C. S. Lewis
Počet stran: 208
Série: Letopisy Narnie
Díl v sérii: první
Nakladatelství: Fragment

Rok vydání ČR: 2015
"Lžeš," sykla královna. "Nepatří snad magie vždycky jen ke královské krvi? Kdo kdy slyšel o tom, aby obyčejní lidé uměli čarovat? Vím, jak to je, ať se ti to líbí nebo ne. Tvůj strýc je velký král a velký kouzelník vašeho světa. A díky svému umění uviděl stín mé tváře v nějakém kouzelném zrcadle či studánce a zamiloval se do mě a mé krásy. Pro tu lásku uchystal mocné kouzlo, které otřáslo vaším světem v základech a přeneslo vás přes propast mezi světy, abyste mu vyprosili mou přízeň a dovedli mě k němu. Odpověz mi, že to tak bylo?" 
"No, ne přesně," řekl Digory. 

Zajímá vás, jak vlastně vznikla Narnie? Jak byla objevena? A jak se do ní dostala zlá čarodějnice? Přečtěte si Čarodějova synovce a dostanete odpovědi na vaše otázky. 

Podivínský strýc, o kterém se všichni domnívají, že je blázen, prokáže, že má pravdu. Je mág, který dokáže poslat svého synovce Digoryho a jeho kamarádku Polly do jiného světa. Jenže během výpravy se na děti přilepí zlá čarodějnice Jadis, kterou omylem přenesou do svého světa. Při pokusu o nápravu potkají lva Aslana a jsou svědky zrodu Narnie. Podaří se Digorymu a Polly napravit škodu, kterou napáchali nebo zlá čarodějnice zničí další svět?  
Letopisy Narnie jsou filmy mého dětství, proto jsem se rozhodla přečíst si i knihy. I když ohledně Čarodějova synovce jsem slyšela hodně varování, že je to nejslabší díl, stejně jsem byla zvědavá, jak se kniha bude líbit mně.

Čarodějův synovec mě hodně překvapil stylem, kterým byl napsaný. Bohužel ne v tom kladném slova smyslu. Vadilo mi, že se v odstavcích neustále opakují tatáž slova. Například v jednom rozhovoru se neustále opakovala jména hlavních hrdinů. Chápu, že to slouží k tomu, aby čtenář rozeznal, kdo z nich právě mluví, ale opravdu to musí být zvýrazněno za každou větou? Dost mě to při čtení rušilo.
zdroj
Další stránka stylu knihy, která se mi nelíbila bylo samotné vyprávění. Působilo věcně, chybělo mi tam nějaké navození atmosféry a celkově to bylo poněkud umělé. Alespoň ze začátku. V polovině knihy, kdy se hrdinové dostali do Narnie, mě kniha chytla o něco víc. Samotné zrození Narnie bylo pěkně vykreslené a nijak složité. Sice je na knize dost vidět, že je určená pro mladší generace, protože se v knize nic moc neděje, a když už ano, je to popsáno takovým klidným tempem a hlavně hodně jednoduše, takže ve výsledku působí příběh poněkud ospale. Ale přesto nakonec kniha nebyla tak špatná, jak jsem se děsila ze začátku.
Co se mi ale moc líbilo, byly ilustrace, které doprovázely celý příběh a které jsou moc povedené.
Také mě mile překvapily určité detaily, nad kterými by mě normálně nenapadlo se zamyslet. Například původ lampy v Narnii nebo to, jak to bylo s magickou skříní, která bude sloužit jako vchod do Narnie. A přesně tyhle detaily, nad kterými se normálně nepozastavíte, pozvedávají knihu na vyšší úroveň.

Pokud vás zajímá, jak vlastně celá Narnie vznikla a proč se některé věci udály tak, jak se staly, rozhodně neváhejte a pusťte se do Čarodějova synovce. Jenom očekávejte jednoduchý, kouzelný příběh, který nepřekypuje akcí či romantikou, ale přátelstvím, zázraky a občasnou úsměvnou situací. 

Za poskytnutí recenzního výtisku mockrát děkuji nakladatelství Fragment, kde také můžete knihu zakoupit.

HODNOCENÍ

Kniha: 3/5

Obálka: 5/5

9 komentářů:

  1. Filmy miluju, ale ohledně knížek jsem fakt slyšela v drtivé většině varování, takže já si myslím, že se do nich nakonec asi nepustím, i když jsem je měla v plánu. Ale ještě nad tím popřemýšlím :) Super recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já slyšela varování jenom na tenhle díl, takže další určitě vyzkouším :D

      Vymazat
  2. Teda, Ty jsi tady knihu docela sepsula, budu si ji muset přečíst znova :-). Mně se tenkrát tenhle díl velmi líbil. Ale na druhou stranu - Tebe zklame každá druhá knížka, jelikož jsi opravdu velmi náročný čtenář :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha! Už nejsem jediná, kdo to tvrdí! :D

      Vymazat
    2. Ailin: Mně nepřijde, že bych ji nějak hodně zkritizovala :D. Já nejsem náročný čtenář :D Jenom jsem měla poslední dobou trošku větší očekávání :D, ale to se dá pochopit vzhledem k tomu, jaký humbuk kolem těch daných knížek byl :D
      Ada: :D Tys tvrdila jenom to, že od některých knih mám velká očekávání, nic o náročném čtenáři, protože ten nejsem :D

      Vymazat
  3. Túto knihu som čítala ako poslednú z celej série, čo je celkom paradox keďže je prvá :D Ale v podstate súhlasím, osobne sa mi páčila najmenej :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono totiž na některých webech je tenhle díl považovaný za šestý a na jiných za první, takže z toho se pak těžko vybírá, co si přečíst jako první :D Ale já se řídila podle nakladatelství, kde píšou, že je to díl první.
      Já ještě nemůžu posoudit :)

      Vymazat
  4. Nikdy jsem nepřečetla celou sérii, snad se k ní jednou dostanu! :)

    OdpovědětVymazat

Za každý váš komentář děkujeme :)